Tudor Arghezi, Testament
Lirica românească interbelică, aflată sub
teoretizările lui E. Lovinescu, preia modele estetice novatoare, inedite,
impunând voci originale precum cea a lui George Bacovia, a lui Ion Barbu, Tudor
Arghezi, dar și Lucian Blaga.
În cazul lui Tudor Arghezi se poate vorbi
despre o poezie a „dramelor metafizice” și despre o estetică a urâtului, ultima
avându-și sursa în concepția baudelaireană asupra poeziei. Arghezi este primul
poet din literatura română care valorifică estetica urâtului, mizând pe
capacitatea limbajului poetic de a transforma orice cuvânt, „orice materie
lexicală în materie poetică” (Solomon Marcus). Poet meșteșugar al cuvântului,
Tudor Arghezi, este în egală măsură un inovator pe baza tradiției. Un anume
segment al operei argheziene poate fi încadrat în tradiționalismul interbelic
(prin surprinderea realității autohtone și prin elogiul eforturilor
generațiilor trecute pe care se clădește generația modernă), dar, în expresia
poetică, Arghezi rămâne însă un poet modernist.
Poezia Testament
a fost publicată în volumul de debut Cuvinte
potrivite, în anul 1927, fiind o poezie a autodefinirii. Titlul volumului
de debut îl dezvăluie încă de la început pe Arghezi ca pe un poet meșteșugar al
cuvântului. Folosind ca materie primă cuvântul, poetul folosește un „limbaj
gloduros” (Vladimir Streinu), care conferă plasticitate și originalitate
expresiei poetice prin asociațiile dintre cuvinte. Poezia Testament,
operă care capătă valoare de crez poetic și care deschide volumul Cuvinte potrivite, este o artă poetică
prin definirea metaforică a creației artistice și prin exprimarea concepției cu
privire la procesul poetic. În opera sa, Arghezi consideră că poezia este o
simbioză între harul divin și truda creatorului.
Încă din titlu se pune accent pe valoarea
spirituală, reprezentată prin moștenirea culturală pe care o lasă creatorul
urmașilor săi. Titlul, în accepțiunea sensului conotativ, validează valoarea
culturală, spirituală a cărții și, în fond, a creației artistice în raport cu evoluția
viitoarelor generați, fie cititori, fie truditori ai condeiului.
Textul poetic este conceput sub forma unui
monolog adresat de tată (creatorul) unui fiu spiritual (care nu definește un
individ, ci o întreagă generație și anume cea a urmașilor), căruia îi este
lăsată drept unică moștenire „cartea ”,
metonimie care desemnează creația artistică.
Textul debutează cu o negație, poetul
(simbol al tatălui, al creatorului), mutând accentul de pe valoarea materială a
bunurilor pe valoarea spirituală. Raportul dintre poet și cititor a fost
reliefat încă de la început, prin atitudinea plină de modestie, de smerenie
(„un nume”) chiar a creatorului, conștient însă de valoarea operei sale. Considerându-se
un depozitar al valorilor morale și al înțelepciunii celor de până la el,
poetul lasă posterității „un nume adunat pe-o carte”, singura lui avere. Sintagma
„în seara răzvrătită” (cu valoare metaforică) reliefează o imagine a trecutului
zbuciumat, a revoltei sociale, a strămoșilor obidiți care se leagă de generația
viitoare prin „carte” (creația poetică).
Metafora centrală este cartea, echivalent
al creației artistice. Într-o primă ipostază, aceasta apare sub forma
„cărții-treaptă” care reprezintă un semn al evoluției culturale și spirituale
ale generației fiului. Motiv central al poeziei și element de recurență în
diferite variante echivalente semantic, cartea s-a plămădit din eforul și
suferința înaintașilor, care s-au metamorfozat în poezie („De la străbunii mei
până la tine,/ Prin râpi și gropi adânci,/Suite de bătrânii mei pe brânci”). Evoluția
strămoșilor se află în antiteză în raport cu cea a descendenților. Evoluția
străbunilor s-a făcut cu sacrificiu, prin sudoare, tocmai pentru a ușura
dezvoltarea spirituală a generației fiului: „Și care, tânăr, să le urci
te-așteaptă,/ Cartea mea-i, fiule, o treaptă”.
Treaptă pentru ascensiunea spirituală,
cartea este un„hrisov” al celor ce au trăit înaintea poetului: „Ea e hrisovul
vostru cel dintâi”. Această ipostază a cărții „de căpătâi” subliniază
dimensiunea sacră a creației artistice, iar hrisovul reprezintă un document
care atestă originea și evoluția neamului din care fiul face parte. Astfel,
creatorul devine un liant între generații, captând in creația artistică
suferința străbunilor și transmițând-o generațiilor următpare care au obligația
să-și cunoască trecutul („Al robilor cu saricile pline/De osemintele vărsate-n
mine”).
În viziunea argheziană, orice categorie se
poate transforma în contrariul său: materialul în spiritual, urâtul în frumos,
nepoeticul în poetic etc. Prin transfigurare („am ivit”, „am prefăcut”, „am
preschimbat”, „făcut”, „iscat-am”) și sintetizare („grămădii”, „am adunat”,
„strâns”) „realitatea” se schimbă, iar urâtul devine obiect estetic. Concretețea
sensului verbelor redă truda unui meșteșugar înzestrat cu talent și plasticizează
sensul abstract al actului creator în plan spiritual. Trecerea de la munca
fizică la cea intelectuală și artistică sau de la formele tradiționale („sapa”,
„brazda”) la cele moderne („condeiul”, „călimara”) a necesitat efortul mai
multor generații, poetul fiind și aici un punct de legătură înrte acestea. De-a
lungul timpului, obiectele muncii au fost transfigurate: „Ca să schimbăm, acum,
întâia oară,/Sapa-n condei și brazda-n călimară,/Bătrânii-au adunat, printre plăvani,/Sudoarea
muncii sutelor de ani”. Ca și munca fizică, poezia presupune la Tudor Arghezi
efort creator.
Arghezi este un reprezentant al poeticii
antipoeticului, prin credința lui în puterea de izbăvire a unei pure frumuseți,
ivită din temperatura înaltă la care sunt supuse cuvintele în procesul creator.
Nu e vorba despre o subliniere a urâtului pentru a pune în lumină frumusețea
(în sensul antitezelor romantice), ci despre o conversiune a lui la o
strălucire tainică, folosind propriile sale resurse, nebănuite. Rezultatul
aceste operațiuni de transformare este poeticul, metaforizat în sintagma
„cuvinte potrivite”, care implică ideea de migală, de meșteșug, de perfecțiune
artizanală. Metafora centrală „cuvinte potrivite” definește materia poetică,
creația artistică presupunând nu doar o transfigurare a instrumentelor de
muncă, ci și a limbajului care trebuie să păstreze forma brută (realizându-se
astfel continuitatea dintre generații), cât și o transfigurare lirică a
realității, proces care presupune meșteșug.
Poetul are datoria morală esențială de a
reactuliza trecutul, de a imortaliza esența istorică a poporului său și de a o
transforma într-un ideal artistic cu valoare spirituala. Metafora „Dumnezeu de
piatră” sugerează statornicia, fiind o imagine a duratei constante a valorii
sacre a străbunilor. Prin intermediul poeziei, arta se sacralizează, devine
îndreptar moral, iar opera literară capătă valoare justițiară.
În unele fragmente, textul arghezian
începe să se apropie de poezia socială, prin estetizarea durerii „surde și
amare”: suferința mocnită, neexprimată a străbunilor, revolta socială sunt
concentrate în poezie, simbolizată prin metafora „viorii”, instrument
reprezentativ pentru universul țărănesc. În concepția lui Tudor Arghezi poezia
are valoare mesianică. Poetul, ca un alt Mesia, are datoria de a izbăvi de
suferință generația strămoșilor (echivalent al neamului său) prin forța
cuvântului pedepsitor: „Biciul răbdat se-ntoarce în cuvinte/Și izbăvește-ncet
pedepsitor/Odrasla vie-a crimei tuturor”. Această izbăvire de suferință este
îndreptățită, metafora „ramurei obscure” simbolizându-i pe străbunii obidiți
care nu au avut posibilitaea răzvrătirii, fiind obligați să se supună soartei. Poetul
sintetizează suferința strămoșilor, iar arta devine o modalitate de eliberare
de suferință, având funcție cathartică.
În opera argheziană, poezia reprezintă
trudă, migală și nu este rodul exclusiv al inspirației. Astfel, „domnița”,
simbol al inspirației, „pierde” în favoarea meșteșugului poetic: „Întinsă leneșă
pe canapea,/Domnița suferă în cartea mea”. Finalul textului rămâne esențial
pentru înțelegerea crezului artistic arghezian: poezia este o îmbinare între
„slova de foc” (cuvânt spontan, sensibilitate, inspirație, har) și „slova
făurită” (expresia căutată, meșteșugită, migălită). Cele două metafore sunt
definitorii pentru poezie, creația artistică presupunând îngemănarea celor două
elemente prin meșteșugul creației, exprimat prin ideea măritișului, a
armonizării dintre har și trudă.
Ultimele versuri definesc condiția
creatorului: „Robul”, ipostază umilă a poetului, scrie „cartea” pe care o va
parcurge „Domnul” (cititorul), fără a știa că ea nu-l reprezintă doar pe poet,
ci și pe cei dinaintea sa. Transfigurarea durerii străbunilor trebuie să fie
atât de ascunsă, încât aceasta să nu ajungă la cititor. Cu alte cuvinte,
creația artistică nu trebuie să aibă finalitate practică, socială, ci estetică.
Poezia Testament
este un mic tratat de estetică, în care autorul își prezintă concepția cu
privire la procesul poetic, la creație, la funția poeziei și la condiția
creatorului.
This is a great inspiring article.Private Tutor Ocala I am pretty much pleased with your good work. You put really very helpful information. Keep it up. Keep blogging. Looking to reading your next post.
RăspundețiȘtergere