Ion, Liviu Rebreanu - roman realist, obiectiv
Opera lui Liviu Rebreanu
se înscrie în modelul realismului de
tip obiectiv, contribuind, în perioada interbelică, la înnoirea romanului
românesc, prin două direcții: observația socială (Ion, Crăișorul, Răscoala) și romanul psihologic (Pădurea spânzuraților, Adam și Eva,
Ciuleandra). Ion este un punct de referință în istoria romanului românesc,
asupra căruia critica literară s-a fixat încă de la apariția lui, în 1920,
Eugen Lovinescu apreciind că „Ion e
cea mai puternică creație obiectivă a literaturii române și cum procesul firesc
al epicii este spre obiectivitate, poate fi pus pe treapta ultimă a scării
evolutive.”.
Ion este un roman realist de tip obiectiv, apariția
lui marcând o schimbare de atitudine față de viața rurală, pe care o
transfigurează în mod obiectiv. Rebreanu este adeptul romanului realist de tip
balzacian, în care importante sunt acțiunea și personajele. În viziunea sa,
literatura este „creație de oameni și de viață”, scopul ei este acela de a crea
„pulsația vieții”, exprimând astfel dezideratul realist al autenticității în
artă. După clasificarea lui Manolescu, Ion
este un roman doric, formulă a romanului românesc de până la jumătatea
perioadei interbelice, care „aparține unei vârste biblice de început și unui
creator la fel de impasibil ca și Creatorul”.
Opera în discuție este și un roman social,
veritabilă epopee a satului românesc transilvănean și o frescă a vieții
articulate în spațiul rural, de la începutul secolului al XX-lea. Satul
ardelenesc este transfigurat în datele lui esențiale, problematica lui fiind
reprezentată de patima pentru pământ, de iubire, de marile evenimente din viața
satului (nașterea, nunta, moartea), de obiceiuri, de tradiții și mentalități
(hora, muncile agrare, organizarea gospodăriei țărănești, relațiile inter și
intrafamiliale, condiția femeii), de condiția intelectualului.
Tematica generoasă (pământul, iubirea, destinul,
familia, intelectualitatea românească) a impus realizarea unei construcții
complexe. Romanul a apărut (din rațiuni editoriale, așa cum preciza autorul) în
două volume: Glasul pământului și Glasul
iubirii, fiecare titlu denumind o dominantă sufletească în evoluția
personajului principal, Ion Pop al Glanetașului. Metafora glasurilor semnifică cele două chemări lăuntricee, obsesii ale
protagonistului, care se constituie în termeni ai conflictului interior al
acestuia. Montajul compozițional al romanului este unul logic, întâmplările
fiind relatate în ordine cronologică, întocmai ca în romanul de tip
tradițional.
Ion de Liviu Rebreanu este un roman sferic, de o
arhitectură cerebrală, incipitul și finalul fiind poziționate simetric,
prezentând, ca figură a imaginarului, drumul care intră și iese din lumea
ficțiunii, o iluzie a vieții care continuă insensibilă la dramele individuale,
o repetare a acțiunilor și a situațiilor: „Cititorul care s-a dus in satul
Pripas pe șoseaua laterală, trecând peste Someș și peste Jidovița, se întoarce
la sfârșit pe același drum, până ce iese din lumea ficțiunii și reintră în
lumea reală.” Metafora drumului contribuie la realizarea simetriei, intenția
scriitorului fiind aceea de a sugera cât mai multă viață într-un spațiu
concentrat, realizând unitatea și coerența lumii ficționale: „De aceea romanul,
un corp sferoid, se termină precum a început.” Primul și ultimul capitol se
numesc Începutul și Sfârșitul , întărind ideea
circularității existenței.
Scriitorul creează un univers logic, în care eroii
sunt manipulați de forța inexorabilă a destinului. Aspectul de univers logic,
atent dimensionat trădează statutul omniscient al naratorului dornic să
anticipeze cu fiecare pas imaginea de ansamblu. El stăpânește destinele
personajelor, știe tot despre ele, le controlează evoluția și anticipează încă
de la începutul romanului deznodământul. Discursul impersonal al naratorului
extradiegetic este reprezentat de o voce supraindividuală, caracteristică
romanului tradițional de tip doric. Relatarea naratorului omniscient, stilizată
și concisă, lipsită de exuberanță, indică o mișcare prestabilită, aproape
rigidă, dând iluzia de existență care curge de la sine, cu tot amalgamul de
contradicții, de umanitate și violență.
Titlul romanului validează condiția de personaj
eponim a eroului. El se leagă de titlurile capitolelor (Zvârcolirea, Iubirea, Sărutarea etc), sugerând traseul sinuos al
destinului protagonistului.
Incipitul este o descriere, prin tehnica
focalizării, a drumului care intră în Pripas și a așezării rurale. Naratorul
construiește cadrul inițial al universului ficțional, din care, deși eponim, personajul
principal lipsește. Este prezent, în schimb, cronotopul: topograia imaginară în
care se circumscrie satul (drumul, crucea, casa) statuând impresia de
verosimilitate. Timpul, suspendat în secvența descriptivă, impune o pauză
pentru ca cititorul să „vadă” locul.
Acțiunea romanului se desfășoară pe două planuri
narative: unul urmărește viața țăranilor, având în centru povestea tânărului
sărac, Ion Pop al Glanetașului, care, pentru a intra în posesia pământurilor
lui Vasile Baciu, pune la cale un plan de seducere a Anei, fiica acestuia;
celălalt plan reflectă condiția intelectualului român în Ardealul ocupat de
austro-ungari și are în centru conflictul dintre învățătorul Herdelea și
preotul Belciug. Cele două planuri se influențează reciproc, comunicând la
nivelul personajelor. De la început și
până la sfârșit, legătura dintre cele două planuri narative se realizează prin
intermediul personajului Titu Herdelea, un alter-ego al scriitorului.
Coerența succesiunii secvențelor narative se
realizează printr-o tehnică a contrapunctului (prezentarea aceleiași teme în
planuri diferite). Astfel, nunții țărănești, a lui Ion cu Ana, îi corespunde
nunta intelectualilor, a tânărului teolog George Pintea cu fiica mai mare a
învățătorului, Laura Herdelea; conflictului dintre Ion și Vasile Baciu pentru
pământ îi corespunde conflictul dintre preotul Belciug și învățătorul Zaharia
Herdelea; petrecerii de la hora desfășurată în curtea văduvei lui Maxim Oprea
îi corespunde balul anual din Armadia.
Subiectul romanului este construit în mod clasic.
În expozițiune, sunt precizate spațiul, timpul acțiunii și principalele
personaje. Scena reprezentativă este aceea a horei duminicale, la care
participă toți locuitorii din comuna Pripas. Stratificarea socială este
evidentă: săracii și „bogătanii” satului, reuniți doar ăn focul someșanei, și
intelectualii. Scena este importantă și pentru conturarea conflictelor din
roman, a naturii lor: „Hora din primul capitol este o horă a soartei.” (Nicolae
Manolescu). Astfel, observăm un conflict exterior, caracterizat prin simetrie
și care angrenează conflictele secundare. Ion râvnește la pământurile lui
Vasile Baciu și vede în seducerea Anei mijlocul de a le obține; el nu o iubește
pe Ana, ci pe Florica, aceste două personaje feminine fiind construite în
paralel – Ana este urâtă, dar bogată, Florica este frumoasă, dar săracă –
ilustrând obsesiile protagonistului: pământul și iubirea. Amândouă sunt victime
sigure ale societății rurale, dure și neiertătoare: Ana îndură bătăi de la tată
și de la soț, este certată de soacră, nu are parte de iubirea familiei și se
spânzură; Florica nu se mărită cu flăcăul iubit, ci cu fiul unui „bogătan”,
caută împlinire alături de Ion, dar rămâne singură, după ce Ion este omorât, iar
soțul întemnițat.
Conflictul ce George Bulbuc, flăcăul bogat cu care
Vasile Baciu voia să-și mărite fata, este unul secundar, ce va declanșa un alt
conflict în planul intelectualității: preotul se ceartă cu învățătorul, pentru
că acesta din urmă ia partea lui Ion, iar el pe a lui George. George va
deveni, în a doua parte a romanului, un
obstacol pentru Ion în calea iubirii.
Conflictul interior al personajului principal
constituie un semn de modernitate în roman, ilustrând interesul pentru analiza
psihologică, romanul fiind situat „între tradiție și inovație”. Cele două
glasuri, pământul și iubirea, care răzbat succesiv în sufletul lui Ion, sunt de
fapt două chemări lăuntrice de împlinire a ființei sale. Intensitatea acestor
glasuri este foarte puternică, ele acționează ca trebuințe vitale ale eroului
și îl transformă într-un personaj stihial, care va deveni „o victimă măreață a
fatalității” (Nicolae Manolescu). Mai întâi, se arată mai puternic glasul
pământului, iar chemarea iubirii revine în partea a doua. Tragismul
conflictului interior provine tocmai din forța acestor glasuri lăuntrice care
îl stăpânesc și îl transpun într-o situație limită a confruntării cu o forță
mai presus de el, a pământului.
Un moment semnificativ în evoluția romanului este
reliefat în partea a opta a capitolului Nunta.
Acum protagonistul trece de la dorința de pământ la iubire, iar Ana intuiește
că necazurile ei nu s-au sfârșit, anticipându-se, astfel, moartea ei. La doar
două săptămâni după nuntă, Ion află că Vasile Baciu nu vrea să-și onoreze
cuvântul și să-i dea toate pământurile. Se răzbună pe ana, pe care o bate
cunmplit, până obosește, deși era însărcinată. Ana va naște un băiat, pe câmp,
„în dricul verii”, dar inima lui Ion nu se îmblânzește pentru că înțelege că
acum e legat de soție și mai mult.
Punctul culminant al subiectului se află în
capitolul Sărutarea. Iarna, sătul de
scandaluri, Vasile Baciu îl ia pe Ion la Jidovița, la notarul Stoessel, unde-i
trece ginerelui toate loturile și casele. În apropierea primăverii, Ion se duce
să-și vadă pământul și, copleșit de sentimentele năvalnice din sufletul lui, îl
sărută ca pe o ibovnică. Ion nu se vrea neapărat bogat, ci posesor al
pământului pe care crede că doar el știe să-l iubească: „Iubirea pământului l-a
stăpânit de mic copil. Veșnic a pizmuit pe cei bogați și veșnic s-a înarmat cu
o hotărâre pătimașă: trebuia să aibă pământ mult, trebuie! De pe atunci
pământul i-a fost mai drag ca o mamă.”. Ana se spânzură, Ion este judecat
pentru faptele sale, iar fiul său, ultimul garant al aveerii, se îmbolnăvește
și moare.
Deznodământul este construit într-o logică a
organizării evenimentelor, de la cauză la efect, având conotații tragice. Ion
vrea să-și regăsească iubita pierdută, pe Florica, fata săracă a văduvei lui
Maxim Oprea, care se măritase cu George Bulbuc. Când află că Florica se
măritase cu George, Ion se simte de parcă „cineva i-ar fi luat cea mai bună și
cea mai mare delniță de pământ” și reîncepe să îi dea târcoale. Avertizat de
Savista, George vine pe nepregătite acasă și-l omoară cu sapa. George este
ridicat de autorități, iar pământul lui Ion rămâne bisericii, conform
înțelegerii făcute cu preotul Belciug.
Finalul închide cercul, restaurând ordinea și
conturând imaginea universului sferoid: „Drumul trece prin Jidovița, pe podul
de lemn, acoperit, de peste Someș, și pe urmă se pierde în șoseaua cea mare și
fără început...”.
Ion este un roman prin excelență realist, al
voințelor înfrânte, în care toate personajele au o tristețe inerentă,
idealurile lor năruindu-se prea repede. În concluzie, romanul Ion de Liviu Rebreanu asimilează
elemente definitorii ale esteticii realiste: obiectivitatea perspectivei
narative, omnisciența și omniprezența naratorului, caracterul impersonal al
narațiunii, relatarea la persoana a
treia, veridicitatea, problematica de ordin social, autenticitatea personajelor
și a întâmplărilor, complexitatea intrigii, simetria compozițională, crearea
unor personaje-tip, reprezentative pentru lumea din care provin.
Comentarii
Trimiteți un comentariu