Nichita Stănescu, Altă matematică
Fenomenul artistic cunoscut sub numele de
neomodernism ilustrează un raport de necesară continuitate cu marea tradiție
literară românească și cu valorile liricii moderniste. Poezia neomodernistă însumează orientări din cele
mai diferite. În perioada 1960-1970 asistăm la o regenerare a spiritului
românesc, anticipată de poezia lui Nicolae Labiș. Se reafirmă esteticul ca
unică valoare și măsură a artei. Criticul Eugen Simion îl consideră pe Nicolae
Labiș „buzduganul unei generații”, cel care redeschide calea poeziei spre
simțirea autentică și spre expresia înnoitoare.
Reprezentant de seamă al generației `60, Nichita Stănescu scrie o poezie a
„necuvintelor” despre care Nicolae Manolescu spunea: „Nichita Stănescu a
inventat un limbaj abstract, de semne pure, cel mai abstract din poezia
noastră, în care subiectivul și obiectivul se confundă, lucrul și numele lui
fac una, iar simbolul nu e mai mult decât un semn.”. concepția poetică este
enunțată de Nichita Stănescu într-un eseu în următorii termeni: „Clasicul vede
idei, romanticul sentimente, modernul vede deodată ideile și sentimentele, dar
le vede cu cuvintele.”. Nichita Stănescu operează chiar în corpul fizic al
limbii române, cuvântul însuși reprezentând pentru el „o preumblare prin sinele
lucrurilor”. În acest context, poezia devine o aventură a cuvântului. Nichita
Stănescu își definește creația ca fiind o formă de poezie metalingvistică,
înfăptuită dincolo de cuvinte.
Poezia lui Nichita Stănescu urmează, de-a lungul
timpului, un traseu continuu de abstractizare și conceptualizare. Expresia
poetică se încifrează, termenii uzuali sunt deposedați de sensul curent și
reînvestiți semantic, într-o vorbire febrilă cu sinele real, cu sinele
inventat, cu un interlocutor abstract, somat în fiecare clipă să renunțe la
prejudecățile lui literare și să-i iubească pe visători. Lirismul este asociat
reprezentărilor cifrice care evidențiază antimimesisul. Literatura deci nu mai
este o reprezentare a realității, ci „o viziune a sentimentelor”. Sensurile
propuse de poezia stănesciană nu se lasă ușor descifrate, pe de o parte din
cauza ambiguizării limbajului, pe de altă parte din cauza abstractizării lui,
ca în poezia Altă matematică,
publicată în 1972 în volumul Măreția
frigului, grupaj de opere în care înnoirea limbajului poetic, pe direcțiile
amintite devine radicală.
Îmbrăcând veșmintele „vorbirii trăite”, Altă matematică este o poezie pe tema
cunoașterii și a iubirii, o meditație insolită despre caracterul failibil al
rațiunii ca mijloc de pătrundere în tainele universale. Paralela cu viziua
blagiană despre „cunoașterea paradisiacă”, prin mijlocirea gândiorii și despre
„cunoașterea luciferică”, prin intermediul iubirii, al intuiției, al miturilor
se impune de la sine. Autorul neomodernist – Nichita Stănescu – și cel
modernist – Lucian Blaga – dau problemei aceeași rezolvare: mintea nu poate
răzbate departe, în misterele firii, pe când iubirea unește ființa cu lumea,
reintegrând-o armoniei primare. Câteva motive lirice particularizează opera scriitorului
contemporan, lăsând impresia unor asocieri paradoxale: operațiile matematice,
diversitatea lumii, cuplul, suferința, superioritatea sentimentului față de
rațiune.
Titlul afirmă o perspectivă nouă asupra realității
și echivalează cu încercarea de cuprindere a unei revelații ce nu poate fi
desemnată cu un cuvânt anume, fie pentru că aceasta nu există încă, fie pentru
că semnificația este mult prea cuprinzătoare pentru a fi redată prin orice
echivalență sinonimică. Lumea nu poate fi descoperită în esența ei, dar poate
fi aproximată prin „altă matematică”.
Textul aparține lirismului subiectiv, prin
dezvoltarea unei inedite demonstrații despre limitele cunoașterii logice,
formulte la persoana întâi plural („noi știm”, „nu știm”, „facem”) sau în
disocierile ei („eu”, „tine”, „tu”, „mine”, „piere”, „revino”, „mea”, „mi”).
Viziunea despre lume se contureazp, ca ăn cazul
multor poezii neomoderniste, după lectura literală, prin găsirea cifrului
simbolic și acceptând ideea că logica poeziei este, așa cum afirma și Al.
Macedonski, „nelogică la modul sublim”.
Afirmația ce deschide textul: „Noi știm...” lasă
impresia rostirii unui adevăr peremptoriu repede contrazis însă: „nu știm...”.
Poezia stănesciană este o persiflare a suficienței umane a aroganței de subiect
cunoscător într-un univers a cărui diversitate de manifestare și de
semnificații („nor”, „munte”, „capră”, „înger”, „ou”) scapă minții, formulelor,
clasificărilor, în fața oricărei încercări de cuprindere a ceea ce, infinit
fiind, rămâne de necuprins.
Compoziția relevă stilul derutant al poetului,
aspect caracteristic neomodernismului. Incpitul, tulburător, introduce lectorul
într-un univer de semne contradictorii în care devine evidentă „deplasarea
sensului” și „distorsiunea”, adică ambiguitatea care devin norme ale stilului
lui Nichita Stănescu.
Prima strofa reliefează un tipar de construcție
bazat pe simetrii și pe elemente de recurență. Versul întâi afirmă: „ Noi
știm...”, al doilea introduce opoziția: „dar...”, al treilea neagă „nu știm”,
iar schema aceasta se reia, subliniind incapacitatea omului de a se afla în
posesia adevărului ultim.
Strofa a doua semnaleaza opoziția: „Ah, dar...” și
conține o serie de afirmații absurde pe dare le întărește ironic: „Ah, dar o
plapumă/ înmulțită cu un iepure/ face o roșcovană, desigur...”. Această
secvență stă sub semnul ludicului și al refuzului integrării expresiei poetice
într-un cod cunoscut și acceptat în mod automat de către cititor. Poetul lasă
fantezia pură să se reverse în limba sa.
Strofa a treia este un catren în care limba își
recâștigă, treptat, capacitatea referențială, orpindu-se asuproa cuplului
surprins în dimensiunea lui ideală, atemporală: „rămâneam aceiași”.
Ditihul din final conține un elogiu indirect adus
sentimentului iubirii („inima”).
Revolta împotriva cunoașterii cu instrumentele
minții se exprimă, în această poezie, prin ridiculizarea modelului operațiilor
aritmetice: înmulțirea („dar un inorog ori o pară/ nu știu cât face”), scăderea
(„dar un nor fără o corabie/ nu știm cât face”), împărțirea („dar un munte
împărțit la o capră/ nu știm cât face„), adunarea („dar eu și cu tine/ nu știm,
vai, nu știm cât facem”). Fiecare asemenea constatare este precedata de un
calcul aritmetic ce debutează cu o formulă devenită laitmotiv: „Noi știm câ unu
ori unu fac unu”; „Știm că cinci fără patru fac unu”; „Știm, noi știm, că opt/
împărțit la opt fac unu”; „Știm că unu plus unu fac doi”.
Discursul liric este alimentat de o tensiune
sporită progresiv, după parcurgerea de către lector a fiecărui ciclu al demonstrației:
„știm.../ dar... / nu știm”. Opozițiile însumate sugerează faptul că omul
inițiază demersuri de cunoaștere
artificiale și nefolositoare, desfășurând energii care îl pun într-o
lumină deopotrivă ridicolă („Ah, dar o plapumă/ înmulțită cu un iepure/ face o
roșcovană, desigur...”) și tragică („nu știm, vai, nu știm cât facem”). „Marile
înțelesuri”, după expresia lui Blaga, se îndepărtează definitiv de orizontul
uman, umbra lor răsfrântă peste lume lăsând semne caricaturale: „o varză
împărțită la un steag/ face un porc...”.
Limbajul poetic al acestei opere ilustrează
strădania continuă a autorului de „mutare a zidurilor” cuvântului mai aproape
de viață, de real. Aplicarea operațiilor matematice la reperele lumii concrete,
precum „nor”, „corabie”, „munte”, „capră” produce efecte șocante asupra
cititorului, strategie cunoscută a neomodernismului. Procedeul nu urmărește
decât să dea forță ideii că nu mintea, ci inima trebuie să-l călăuzească pe om
în drumul lui spre cunoaștere.
La nivel lexico-semantic, se remarcă faptul că
majoritatea termenilor aparțin vocabularului fundamental. Cu toate acesteam
expresia artistică este fundamental nouă, rolul esențial, în această
transformare, avându-l contextul neașteptat, asocierele surprinzătoare: „o
conopidă plus un ou/ face un astragal...”.
Ambiguitatea și expresivitatea caracterizează
nivelul stilistic al operei. Sursele lor sunt multiple, dar cele mai importante
rămân: fantezia combinațiilor lexicale; reînvestirea semantică a cuvintelor,
până la transformarea lor în simboluri („unu ori unu fac unu”);
repetiția/paralelismul sintactic, generatoare de înțelesuri noi („nu știm cât
face.../ nu știm cât face... / nu știm cât facem”); utilizarea interjecțiilor
care schimbă registrul emoției de la dramatismul autentic („nu știm, vai, nu
știm cât facem”) la grotescul regizat: „Ah, dar o plapumă/ înmulțită cu un
iepure/ face o roșcovană, desigur...”.
Strofele inegale, versul liber, absența majusculei
la începutul versurilor sunt aspecte prozodice caracteristice modernității care
nu reduce armonia lirică la procedeele convenționale de obținere a
muzicalității și caută să dea poeziei respirația firească a ideii și
sentimentului.
Altă matematică definește vârsta maturității artistice a
autorului și exprimă revolta împotriva înțelegerii lumii prin intermediul
formulelor impuse de rațiune. Pentru Nichita Stănescu doar iubirea,
participarea afectivă la viața misterioasă a universului revelează taine.
Această poezie aparține neomodernismului prin
caracterul reflexiv al lirismului, prin insolitul limbajului artistic, prin
ambiguitate și stil derutant, prin refuzul convențiilor prozodice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu