Scrisoarea I, Mihai Eminescu
Ultimul reprezentant al romantismului
european a fost Mihai Eminescu. Ca scriitor, acesta s-a situat el însuși în
categoria romanticilor: „Eu rămân ce-am fost: romantic” (Eu nu cred nici în Iehova). În ciuda acestei ferme afirmații, în
creația marelui scriitor există o a doua componentă – clasică (ca rezultat al
sincronizării romantismului românesc cu cel european, care a presupus
coexistența a două curente diferite: clasicismul și romantismul), reliefată
prin prețuirea artei antice, prin promovarea idealurilor, prin aspirația către
perfecțiune și echilibru. Indiferent că se manifestă ca poet, prozator sau ca
dramaturg, Eminescu se dovedește a fi romantic în conținut, liric în
profunzime, filosof – ca manieră de reprezentare și clasic în formă.
Toate cele cinci scrisori eminesciene sunt
opere de maturitate artistică, aparținând „perioadei de scuturare a podoabelor”
(Tudor Vianu), și abordează problema geniului în raport cu lumea, cu universul
și mai ales cu omul comun. Modelul îndepărtat al scrisorilor este reprezentat
de Epistolele lui Horațiu. Mihai
Eminescu depășește modelul horațian prin problematica abordată, destinatarul
fiin unul neidenficat concret – cititorul (în sens generic).
În Scrisoarea
I – poem filosofic de factură romantică, apărut la 1 ianuarie 1881 – Mihai
Eminescu abordează pe larg condiția geniului confruntat cu idealul cugetării
proprii, dar și cu situarea sa într-o lume meschină, incapabilă de a înțelege
și întrupa un asemenea ideal. Poemul este structurat în mai mutle tablouri cu o
construcție simetrică, ultimul tablou reluând atmosfera celui dintâi.
Poemul debutează sub semnul motivului timpului
bivalent, poetul folosind două metafore-simbol, relevante pentru creația sa –
luna și ceasornicul – prin care simbolizează de fapt două ipostaze: cea a
infinitului, a unui timp incert, specific cadrului liric al serii (prin
elementele romantice: luna, amintirile, visul), predispunând către revelație și
cea a umanului, a limitei, a îmbătrânirii, a morții. Poetul oscilează între
bătăile ceasornicului, marcând timpul trecător, individual – respectiv vârsta umană și viziunea lumii care „varsă
peste toate voluptoasa ei văpaie”, susținând timpul infinit. Primul tablou
creează o atmosferă romantică și fixează un cadru propice meditației prin
mijlocirea lunii.
Pentru Eminescu, luna este atât „stăpâna
mării” (esență a imensităților), martor tăcut al splendorii lumii, stimulatoare
de gândiri și meditații, cât și martor al insignifianței vieții omului și a
superficialității acțiunilor umane. Cel de-al doilea tablou dezvoltă ideea
egalității oamenilor, a condiției omului în lume, supus destinului, ca orice
muritor. Această „judecare” a spațiului terestru se realizează prin spectrul
lunar, tabloul debutând cu o invocație adresată lunii ca astru tutelar al
universului. Cadrul pe care îl
construiește Eminescu este o panoramă a universului străjuiit de „ochiul”
contemplativ al lunii – cu pustiuri, codri și izvoare, cu „mișcătoarea mărilor
singurătate”, țărmuri, palate și cetăți, evidențiind diferite ipostaze umane
antitetice: „fie slabi, fie puternici”, „fie genii ori neghiobi”. Sensul
unificator al acestor categorii este dat de mesajul schopenhauerian adresat
lunii: „Deopotrivă-i străjuiește raza ta și geniul morții”, exprimând condiția
implacabilă a existenței umane. Imaginea bătrânului dascăl pusă în antiteză cu diferitele
ipostaze umane, dezvăluie condiția mizeră a omului de geniu: „haina roasă în
coate”, „suferind de frig”. Dascălul-geniu este înfățișat în antiteză cu
individualitățile umane propuse anterior, spre a defini desăvârșirea
neînțeleasă.
În debutul tabloului al treilea, poetul
recuperează motivul lunii ca substituent al ochiului poetului și ca astru ce
facilitează meditația pentru a pregăti inserția tabloului cosmogonic prezentat
prin prisma imaginației creatoare a cugetătorului – bătrânul dascăl. În
descrierea haosului primordial (tabloul cosmogonic), textul eminescian propune
serii antitetice cum ar fi: „ființă” – „neființă”, „nu s-ascundea nimica” – „tot
era ascuns”, „pătruns de sine însuși” – „nepătruns”. Procedeul folosit este cel
al negării contrariului, prin construirea de paradoxuri, aceste alăturări
antitetice sugerând pacea eternă a increatului, echilibrul desăvârșit. Haosul
primordial este definit prin întunericul omniprezent, premergător începutului. Seria
de interogații retorice („Fu prăpastie? Genuge? Fu noian întins de apă?”)
completează imaginea increatului, prefigurând însă un posibil început, o
prezumtivă materie originară. Interjecția cu valoare predicativă „iată” are
rolul de a marca avalanșa desfășurării energiilor universale, a unei explozii
de energie. Astfel, poetul a pătruns
evoluția de la increat la creat. Repetiția de la începutul versurilor „De
atunci...” dă simetrie construcției discursului liric și pucntează îndepărtarea
în timp a momentului genezei.
Poetul se solidarizează cu umanitatea prin
pronumele personal de persoana I „noi”, conștientizând efemeritatea condiției
umane prin antiteza dintre „lumea asta mare” (macrocosmos) și „lumea mică”
(universul uman) – sugerată metaforic prin construcțiile „microscopice
popoare”, „muști de-o zi”, „mușuroaie de furnici”. Omul, viața reprezintă
cantități infime în infinitul universului. Versurile centrate pe metafora „o
clipă suspendată” sugerează ideea existenței umane ca o cantitate
infinitezimală din timpul universal, reprezentând doar o întrerupere în
circuitul universal: haos („îndărătu-i”) – viața („clipa”) – haos
(„înainte-i”), idee întărită prin motivul vieții ca vis („Căci e vis al
neființei universul cel himeric”). Pe seama bătrânului dascăl este pus întregul
tablou cosmogonic, o amplă desfășurare de imagini începând cu haosul primordial
și terminând cu secvența eschatologică. Toate au rolul de a evidenția puterea
de cuprindere în mintea geniului a problemelor fundamentale ale Universului.
Geniul, în naivitatea sa dictată de un bun
simț special, are încredere în recunoașterea de către posteritate a meritelor
sale. Aceasta se dovedește a fi doar o iluzie, deoarece posteritatea în
superficialitatea și micimea ei intelectuală și sufletească nu va accepta
valoarea geniului. Opera sa va ajunge să fie studiată de persoane mediocre
(„mititelul”, „vreun pedant”) care vor dori din grandomanie să găsească defecte
chiar și în perfecțiunea operei sale: „Aticismul limbii tale o să-l pună la
cântari”.
Cugetătorul își continuă meditația,
reflectând nu asupra evoluției cosmice, ci doar asupra destinelor lumești.
Pesimismul schopenhauerian stăpânește gândirea poetică pentru că, în
perspectivă, „toți” și „toate” „încap bine-n patru scânduri”. Falsa identitate
scoate în evidență ipocrizia, lauda deșartă, indiferența, nepăsarea. Critica la
adresa societății este construită prin contemplarea sarcastică a mizeriei umane
ce o revarsă în lume o societate mărginită, incapabilă să-și depășească
codiția. Satira, pe alocuri în tonuri vehemente, vizează condiția umană,
dezvoltând ideea deșertăciunii existenței care egalizează prin moarte pe toți,
însuși geniul fiind supus aceleiași condiții.
Finalul poemului stă sub semnul simetriei,
fiind reluată imaginea lunii ca astru tutelar contemplativ, revenindu-se la
ambianța lirică romantică de la început, cadrul romantic încadrându-se în
registrul esteticii romantice – fiind un cadru propice meditației. Ultimele versuri
– cu caracter de sentință la adresa condiției umane – reiterează ideea
egalității oamenilor în fața morții. Indiferent de aspirațiile care i-au
animat, indiferent de valoarea sau calitatea lor îndoielnică, oamenii sunt
supuși destinului efemer, hazardului și morții.
„Tonul particular al scrisorii –
subliniază Rosa del Conte în studiul „Eminescu, sau despre Absolut” – liric și
gnomic, contemplativ și satiric, se naște tocmai din contrastul, în același
timp cosmic și dramatic, în care ajunge să se gasească orice condiție umană. De
ce să dăm atâta importanță faptelor noastre și faptelor altora, când toate sunt
hărăzite să se destrame în curgerea timpului? Eminescu nu va renunța, firește,
la procedeul critic, dar acesta va apărea purificat de acea viziune cosmică, <<de
sus>>.”
De asemenea, Scrisoarea
I se remarcă prin particularități artistice și de limbă precum:
sobrietatea, claritatea, limpezimea expresiei artistice, concentrarea gândirii
filosofice, logica discursului liric, cât și varietatea timpurilor verbale și
alternarea modurilor – pentru că, așa cum remarcă Tudor Vianu, „limba română
devinde un instrument docil în mâna lui magistrală și poetul o folosește pentru
a exprima gânduri și viziuni cum nu se mai luminaseră niciodată într-o minte
românească.”
Your article Scrisoarea I, Mihai Eminescu is very useful and educational Private tutor Windermere Good work
RăspundețiȘtergere