Ion Barbu, Riga Crypto și lapona Enigel
Lirica interbelică se constituie într-o
perioadă de mare diversitate în ceea ce privește temele și motivele abordate,
cât și în privința limbajului și a formulelor estetice. Poezia interbelică
ajunge să se sincronizeze cu marea poezie europeană , fenomen teoretizat la noi
de E. Lovinescu, cel care va și introduce conceptul de modernism poetic în
epocă. Un poet care se impune în această perioadă este Ion Barbu, pe numele său
adevărat, Dan Barbilian, care va ilustra un gen de poezie ermetică, pură,
cultivat, între alții, de francezul Stephane Mallarme, a cărui lirică se
caracterizează prin violentarea sintaxei, vocabular compozit, aluzii erudite.
Poetul pornește de la ideea că matematica și poezia se întâlnesc undeva în
sfere înalte. Ermetismul lui Ion Barbu propune, astfel, un imaginar poetic
caracterizat atât de folosirea unor simboluri încifrate, cât și de prezența
unei sintaxe poetice aparte, reprezentată în special, prin exlipse și dislocări
topice, dar și prin imagini intelectuale, abstracte și vocabular neologic.
Balada cu subiect romantic, Riga Crypto și lapona Enigel, artă
poetică implicită aparținând celei de-a treia etape a poeziei barbiene (poezia
ermetică), este integrată în volumul de poezii „Joc secund” publicat în 1930.
Structural, Riga Crypto și lapona Enigel
aparține perioadei baladice, dar prin semnificațiile simbolice trece înspre
poezia ermetică. Prin tematică poate fi inclusă în seria celebrelor povești
triste de dragoste ale lumii ca „Tristan și Isolda” și „Romeo și Julieta”,
înscriindu-se astfel în cosmologia „Jocului secund”. Poemul reeditează drama
incompatibilității dintre două spirite cu totul diferite, cele două personaje
aparținând unor universuri separate, fiecare tânjind spre opusul lumii în care
trăiește, spirite care sunt legate printr-o iubire imposibil de îndeplinit, ca
în Luceafărul eminescian. Ion Barbu
însuși considera poemul „un Luceafăr întors” prin tematică și prin aspirațiile
personajelor cu rolurile însă inversate.
Textul baladei este alcătuit pe structura
povestirii în ramă (povestire în povestire), tehnica utilizată fiind cea a
inserției, primele patru catrene reprezentând povestirea cadru – nunta reală.
Atmosfera este una destinsă, de sărbătoare, de nuntă, cu iz medieval (prezența
menestrelului), care face trecere la povestirea prorpiu-zisă prin cererea
nuntașului de a se spune cântecul rigăi Crypto și al laponei: „-Zi-l,
menestrel!/ Cu foc l-ai zis acum o vară;/ Acum zi-mi-l stins, încetinel”.
Diferența tonului reprezintă o adaptare la contextul în care povestirea este
spusă, fiind o confirmare a împlinirii iubirii în plan real. Această relație
între povestirea cadru și cea propriu-zisă subliniază faptul ă nuntirea se
poate face între cei e aparțin aceleiași lumi și are au idealuri comune.
În balada depre Riga Crypto și lapona Enigel se pot identifica două planuri. Unul
este strict narativ și prezintă povestea craiului Crypto care „împărățea peste
bureți” și care s-a îndrăgostit de „lapona mică, liniștită,/ Cu piei, pre nume
Enigel”. Lapona iubește însă lumina, și-l refuză, dându-i și un sfar de o
inconștientă cruzime: „așteaptă de te coace”. Răsăritul soarelui dezlănțuie
însă drama, căci „sucul dulce înăcrește,/ Ascunsa-i inimă plesnește/ ... Că-i
greu mult soare să îndure/ Ciupercă crudă de pădure.” Astfel, craiul se
transformă într-un burete otrăvitor, pierzându-și identitatea. Va căpăta totuși
o nouă înfățișare, „mai crăiască”, devenind „nebunul rigă Crypto” , care va
rătăci prin lume împreună cu „măselarița-mireasă”.
Important este însă planul simbolic al
acestei balade inițiatice și metafizice. Încă din titlu se evidențiază statutul
social al personajelor, care nu-și pot împlini iubirea din cauza
incompatibilității în aspirații. Numele personajelor exprimă situarea existențială
a fiecăruia: Crypto sugerează izolarea, închiderea, umbra, în timp ce Enigel
este aspirantă a spațiului deschis, parcurgând un nou ciclu existenial al
cunoașterii. Marin Mincu vorbește în cazul rigăi Crypto de „un cer răsturnat
prin raportare la zona lui Hyperion”, el reprezentând sterilitatea,
incapacitatea nuntirii (defectul principal al lui „regelui-ciupearcă”), o
ipostază inferioară a ființei, sever avertisment pentru participanții la nunta
reală.
Lapona Enigel simbolizează natura umană
care aspiră, prin depășirea datului existențial, la împlinire. Ea trăiește în
„țări de gheață urgisită”, dar aspiră la o lume solară, la împlinirea
superioară. Riga Crypto este omul superficial, molcom, liniștit, care nu se
poate autodepăți; e prototipul omului comun care duce o viață fără orizont,
fără idealuri. Domnia sa „peste bureți” este mereu aceeași și stă sub semnul
blestemului: „Dar printre ei bârfeau bureții/ De-o vrăjitoare mânătarcă/ De la
fântâna tinereții”. În coordonatele mitice ale acestui univers, „fântâna
tinereții” amintește de timpul sacru, primordial, subliniind starea
increatului. Omul comun a pierdut tendința ascensivă, fiindcă s-a resemnat,
adaptându-se la o lume terestră banală, lipsită de aspirații înalte, renunțând
de altfel și la condiția paradisiacă de la îneputul lumii, cea a increatului. A
renunța la această stare privilegiată este o greșeală apitală, iar sancțiunea
trebuie să fie pe măsură și imediată. Riga cel „sterp” ar fi vrut să ajungă
într-o lumii a cunoașterii elementare, prin simțuri, iar discuția cu lapona
marchează momentul în care renunță (conștient sau nu) la harul său. Eroarea
este capitală. Stării ideale a increatului i-a fost preferată o experiență,
călătoria în lumea simțurilor, al cărei final nu poate fi decât moartea.
Drama se dezlănțuie în momentul în care
„eroii” vor să-și depășească propria condiție. Întâlnirea celor doi are loc în
spațiul oniric, ca și în Lueafărul
eminescian și respectă ceremonialul străvechi: riga Crypto, întovărășit de un
eunuc bătrân, o îmbie pe Enigel în lumea lui. Deși aspirațiile lor diferă, ei
se atrag în virtutea principiului „coincidentia oppositorum” (Mircea
Eliade). Aspirația către umbră nu poate
fi înțeleasă însă de Enigel, pentru ea fiind o blasfemie adresată solarității
atotputernie: „Eu de umbră mult mă tem”. Enigel se sperie de invitația regelui
Crypto, o posibilă interpretare a incongruenței dintre cele două lumi, la fel
ca în Luceafărul, unde între Hyperion
și Cătălina există o opoziție ireductibilă între energia imaterială și materia
degradabilă. Astfel, somnul se opune solarității, pentru lumea ființelor
inferioare el însemnând moarte, resemnare, în timp ce soarele este energia vie,
indestructibilă, mereu în mișcare. Nunta celor doi protagoniști rămâne
dilematică în sensul inexistenței unei legături între starea de pre-existență
simbolizată de increat și perpetua mișcare a luminii, a soarelui.
Lumea pe care o reprezintă simbolic lapona
este una a echilibrului, a îndreptării către sferele superioare ale cunoașterii
care o îndeamnă să caute lumina, să găsească aspirațiile pierdute, să
regăsească ceea ce riga Crypto a pierdut prin resemnarea la o existență
limitată. Enigel nu are atât intenția unei schimbări, a unei evadări din
imobilismul lumii perfecte, cât dorința de a se situa pe un nivel gnoseologic
superior, aceasta ducându-și existența sub semnul rece al rațiunii,
potențatoare de cunoaștere: „La soare, roata se mărește”. Lumea lui Crypto este însă una ternă, anostă.
Cele două lumi sunt închise și fără
contact între ele, una guvernată de legi „umane”, perisabilă în timp, cealaltă
veșnică, suficientă sieși, ideală. Diferența dintre cele două lumi este
subliniată de condiția pe care și-o onserva riga Crypto. Nefiind un solar și
intrând ca neinițiat în lumea laponei, nu poate rezista acțiunii puternice a
soarelui. Crypto moare în încercarea de
a ajunge dincolo de limitele sale existențiale, trecând ca un demon în lumea
inferioară. Coborând cu o treaptă în lumea inferioară, Crypto este condamnat pe
vecie „să rătăcească/ Cu altă față mai crăiasă”. Pentru el, sufletul nu este
„fântână”, adică nu poate stabili corespondețe cu lumea transcendentă, fiind
supus la o existență inferioară în care „Pahar e gândul, cu otravă”.
Riga
Crypto și lapona Enigel
se încheie în armonie prin delimitarea celor două lumi guvernate de elemente
primordiale simbolice: soarele – elementul peren și umbra – unde arderea nu mai
este posibilă, unde biologicul se conservă prin forțe slabe, perisabile.
Nivelul stilistic al textului sprijină procedeul alegoriei, prin care povestea
de iubire dintre protagoniști este transpusă în incompatibilitatea dintre
reprezentanții a două lumi diferite.
Comentarii
Trimiteți un comentariu