Lucian Blaga, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
Opera lirică blagiană își datorează
semantica sistemului filosofic de gândire pe care Blaga l-a configurat ca efect
al unei necesități de a înțelege raportul dintre om și divinitate. În acest
sens, existența umană, în concepția lui Blaga, se înscrie „întru mister și
pentru revelare”. Universul se desfășoară sub ochii individului ca o sumă de
mistere pe care omul are tendința de a le cunoaște. Elementul central al
sistemului său filosofic este „orizontul misterului”, formulă metaforică prin
care autorul definește misterul ca fiind creator de estetic.
Astfel, Lucian Blaga distinge două
atitudini antitetice pe care omul le poate avea în fața misterului și care
conduc către două tipuri de cunoaștere: cunoașterea paradisiacă și cunoașterea
luciferică. Cunoașterea paradisiacă este una de tip logic, rațional care
luminează, elucidează „misterul”, dar în felul acesta îl reduce, anulându-l.
Cunoașterea luciferică, de tip poetic, intuitiv este opusă celei paradisiace.
Obiectul cunoașterii luciferice este un „mister” care nu trebuie descifrat, ci
dimpotrivă mărit, adâncit.
Poezia „Eu nu strivesc corola de minuni a
lumii” deschide volumul de debut al lui Lucian Blaga intitulat „Poemele
luminii”, publicat în 1919, și este o artă poetică modernă sub forma unei
confesiuni a unui crez artistic. Creația blagiană impune, astfel, încă de la
început lirismul subiectiv și reflexiv, trăsătură esențială a modernismului. Metafora
centrală a volumului este cea a luminii care reprezintă cunoașterea. Lucian
Blaga inserează în această poezie cu vădit caracter programatic un subtext
polemic față de noțiunea obișnuită de artă poetică, rezultat al sistemului său
filosofic. Actul poetic nu mai este înțeles în mod esențial ca meșteșug
(latinescul ars), ci drept modalitate
fundamentală a eului liric de a se situa în raport cu lumea, cu universul.
Relația care se stabilește între eu
(eul individual) și corola de minuni a
lumii (marele univers) exprimă originalitatea unui punct de vedere, diferit
de tot ceea ce se afirmase pănă atunci. Lucian Blaga plasează eul liric în
centrul universului care se desfășoară sub ochii celui care îl contemplă ca o
sumă de taine, compunând de altfel imaginea unei corole.
Tema poeziei este reprezentată de
existența unei dualități a cunoașterii. „Eu nu strivesc corola...” este o
meditație lirică pe tema cunoașterii interzise de cenzura transcendentă pe care
o impune Marele Anonim pentru a-și apăra „misterul”. Artă poetică de esență
modernistă, opera lui Blaga situează nașterea poeziei sub semnul cunoașterii
prin amplificarea misterului existențial și a tainelor lumii. Lucian Blaga se
manifestă decis în apărarea necunoscutului ca stare existențială. Pentru
cunoașterea luciferică, „misterul” este bunul cel mai de preț. Lumea cunoscută
în detaliu, profană prin manifestările ei, devine banală, de aceea poetul alege
partea ascunsă a lumii, creatoare de mister și de poezie, universul
păstrându-și prin urmare micile sau marele lui taine, neîntinat prin cunoaștere
profană.
Antiteza dintre cele două tipuri de
cunoaștere, paradisiacă și luciferică, figurate prin metafore („lumina altora”
– lipsită de potențe creatoare și „lumina mea” – prin care se amplifică misterul)
este ireductibilă. Dihotomia „lumina mea” – „lumina altora” evidențiază felul
particular al poetului de raportare la „corola de minuni a lumii”. „Lumina mea”
este generatoare de mister, în timp ce
„lumina altora” determină doar drumuri fără întoarcere și conduce la
inaptitudinea creației. Antiteza dintre cele două atitudini se stabilește prin
negații: „nu strivesc”, „nu ucid”, „nu sugrum”, verbe la care se adaugă seria
afirmativă: „sporesc”, „îmbogățesc”, „iubesc”. Vraja cunoașterii se destramă
deci sub efectul științei, al cunoașterii paradisiace, raționale care limitează
omul, condamnându-l la neant. Întunericul este astfel la Blaga, ca și la poeții
romantici, magma primordială din care se modelează prin lumină lumea, dar și
sursa unei imprevizibile inspirații poetice cultivate și menținute prin iubire.
Cunoașterea misterelor lumii în planul creației poetice este posibilă numai
prin iubire, prin comunicarea afectivă, totală: „căci eu iubesc/ și flori și
ochi și buze și morminte”.
Încă din titlu se observă plasarea operei
în sistemul filosofic blagian și totodată în modernism. „Corola de minuni a
lumii” este o metaforă complexă, revelatorie în sensul dat de Blaga acesteia,
care păstrează puritatea originară a cunoașterii și varietatea infinitelor
forme ale frumosului. Însăși existența umană se interferează cu aceste forme,
sporind ansamblul de mistere al universului. Se proiectează, astfel, un univers
umanizat al tainei, fragil ca și ființa umană și gata oricând să fie spulberat
prin intervenția brutală a rațiunii. De altfel, titlul este reluat în poezie,
realizându-se o identificare clară a eului liric, accentuându-se tonul confesiv
al poeziei.
Metaforele-simboluri din partea vizibilă a
acestui univers și care compun corola sunt și ele semne ale fragilității umane,
puternic încărcate semantic. Astfel, ochii sunt un simbol al neîncetatei
tentative de descifrare a misterelor, poartă de legătură cu celălalt tărâm, devenind
un punct de transcendență cu lumea tainelor. Florile, un simbol al stării
primordiale, edenice sunt punctul maxim de revelație a misterului, de împlinire
a formelor, imagine extremă a frumosului. De asemenea, ele pot fi percepute ca
esențe transpuse în materializări efemere, supuse deci „marii treceri”, ca și
destinul uman prezentat prin simbolul mormintelor, dincolo de care se întinde
cel mai impenetrabil mister. Buzele și mormintele mărginesc secvența de timp a
trecerii umane: naștere, iubire, moarte.
Cunoașterea are la Blaga o dimensiune
transcendentă, ce se stabilește prin pierderea în necunoscut, amplificându-se
în „zona crypticului”. Regula transcendentului ar putea reprezenta infinitatea,
necunoscutul redat într-un șir de metafore: „întunecata zare”, „largi fiori de
sfânt mister”, „adâncimi de întuneric” etc. Astfel, universul se desfășoară sub
ochii celui care îl contemplă ca un spațiu vast și inexplorabil. Poetul nu doar
protejează misterul, ci îl amplifică prin lumina sa comparată cu o forță
cosmică primară, și anume lumina selenară.
Motivul lunii, care domină universul
poetic eminescian, este aici un factor potențator de mister și de cunoaștere cu
aceeași forță de cuprindere orientată de această dată nu spre orizontul cosmic,
infinit al aștrilor, ci către penumbra tainelor profunde din infinitul mic
(microcosmos), materializate simbolic în flori, în ochi, în buze și morminte.
Împrumutând din lumina selenară, poetul oficiază el însuși un act de creație,
complementar creației originare, săvârșite sub semnul exploziei de lumină. La
Blaga nu este însă lumina diurnă, devastatoare, ci „tremurătoare”, adică
subtilă, creatoare de mister și de valori estetice profund umane, prin care
individul își îndeplinește destinul creator. „Lumina altora”, încredințată
cunoașterii limpezi, paradisiace, excesiv raționale, se dovedește brutală,
anulând șansa unei noi creații: „sugrumă vraja nepătrunsului ascuns/ în
adâncimi de întuneric”. Atitudinea poetului este însă pentru potențarea
misterului: „dar eu,/... sporesc a lumii taină”. Ideea este reluată și în
versul „așa îmbunătățesc eu întunecata zare”, care vine ca o concluzie a unei
ample comparații cu luna care „nu micșorează, ci tremurătoare/ mărește și mai
tare taina nopții”.
Pe acest traseu al descifrării misterelor,
forma poetică este firească, nesupusă niciunei constrângeri prozodice, fapt
remarcabil în toată poezia lui Lucian Blaga. Măsura versurilor este inegală,
greu previzibilă, în concordanță cu spațiile tainice în care se cufundă
cunoașterea luciferică și redând căile ei sinuoase, evidențiată, de asemenea,
prin folosirea ingambamentului. Un vers central de numai două silabe „dar eu”
situează eul poetic, agentul cunoașterii, în centrul acestui imens ansamblu de
taine universale. Ritmul versurilor urmează și el intensitatea stărilor
revelatorii și sugerează aproape muzical cufundarea în spații profunde, până la
lumile originare. Blaga însuși imită astfel actul creației primordiale, poezia
fiind o mică parte dintr-o astfel de cosmogonie.
Sensul poeziei, expresionist, de cunoaștere prin
mister este esența operei poetice blagiene, afirmată sub formă de artă poetică.
În filosofia lui Blaga, „misterul” se transformă într-un „suprem unghi de
vedere” și devine un punct de plecare al unei noi metafizici. Astfel, poezia
devine un mijloc prin intermediul căreia creația este percepută ca un mediator
între eu (conștiința individuală) și lume, în sensul în care procesul de
creație nu mai este echivalent cu meșteșugul sau efortul creator, ci este
înțeles ca atitudine protectoare a eului liric față de univers.
Comentarii
Trimiteți un comentariu