Iona, Marin Sorescu
Marin Sorescu aparține literaturii
postbelice și se integrează generației anilor `60. Criticul Eugen Simion îl consideră un „ironist
subțire” înzestrat cu o uimitoare inveție verbală. Iona face parte din trilogia Setea
muntelui de sare alături de Paracliserul
și Matca. Piesa poate fi interpretată
ca metaforă a singurătății, a morții și a destinului, ascunzând idei profunde
și simboluri dezvoltate de singurul personaj care, prin dedublare, își pune
întrebări și-și răspunde, subliniind în felul acesta sensul pe care dramaturgul
însuși l-a dat – oglindirea singurătății omului în fața destinului. Tema
generală este, așadar, destinul tragic al individului moder, care trăiește acut
sentimentul alienării și care face eforturi disperate pentru a-și asuma
propriul destin. Caracterul general al dramei este dat și de cuvintele
autorului: „Iona sunt eu”.
Inspirată din mitul biblic, Iona de Marin Sorescu nu prezintă însă o
temă individuală, iar legăturile cu textul biblic sunt minime: dramaturgul păstrează
doar numele personajului, ocupația lui – aceea de pescar și faptul că este
înghițit de un pește uriaș.
Drama, pe care autorul o subintitulează
„tragedie în patru acte”, este alcătuită din patru tablouri, în raport de
simetrie prin spațiul diegetic: tablourile I-IV – afară, tablourile II-III –
înăuntru, sugerându-se un spațiu închis. Textul este realizat sub forma unui
monolog dialogat, Iona, fiind singurul personaj, vorbește cu el însuși, absența
unui interlocutor validând tema singurătății, a alienării. De-a lungul celor
patru tablouri, Iona dă naștere la interogații existențiale grave, la viață și
la moarte, la libertate, destin. Prin aceasta, piesa se încadrează în teatrul
de idei, devenind un adevărat poem dramatic al neliniștei metafizice.
În tabloul I, Iona este prezentat ca un
pescar lipsit de noroc, un om care-și poartă crucea, împăcat cu destinul său și
care „își vede de treaba lui”. El vorbește cu dublul său, dar își pierde ecoul,
accentuându-i-se astfel dimensiunea tragică. Cu toate acestea, are un ideal – să prindă
peștele uriaș, imagine simbolică a unui totem, strămoșul comun al întregului
neam de pescari. Ironia face însă ca peștele uriaș să-l prindă pe el, Iona
devenind din vănător vânat. Se proiectează două simboluri fundamentale: marea,
ca orizont al așteptării, aspirației și iuziei totodată și acvariul, imagine a
unui univers pervertit, limitat.
Tabloul al II-lea se petrece în burta
primului pește; Iona își amintește că a fost înghițit de un pește, dar nu mai
știe dacă a fost înghițit de viu sau de mort. Eroul lui Marin Sorescu trăiește
momentul dramatic al pierderii ecoului care îl condamnă definitiv la
singurătate. Este subliniată teama de tăcere a lui Iona și nevoia de comunicare
într-o lume a singurătății. Încearcă să se convingă că este liber, că poate
face ce vrea, chiar să și tacă, pentru a-și demonstra că nu-i este frică, dar
continuă să vorbească, întărind astfel ideea că logosul este expresia
supraviețuirii.
Treptat, Iona începe să-și conștientizeze
condiția. Descoperă uimit că are asupra lui un cuțit – simbol al acțiunii
conștiente, cuțit cu care deocamdată începe să facă ferestre – semn al nevoii
de eliberare din propriul destin, din limitarea pe care o impune condiția
umană.
Tema morții, exprimată metaforic în
imaginea somnului („De ce trebuie să se culce toți oamenii la sfârșitul
vieții?”), evidențiază ideea predestinării. Gravitatea reflecției asupra
relației dintre viață și moarte este atenuată într-o replică de un lirism
profund: „Începe să fie târziu în mine. Uite, s-a fâcut întuneric în mâna
dreaptă și în salcâmul din fața casei. Trebuie să stâng cu o pleoapă toate
lucrurile care au mai rămas aprinse […]. Și-am lăsat vorbă, în amintirea mea, măcar la soroace mai mari, universul
să fie dat lumii de pomană”.
Tabloul al III-lea amplifică singurătatea
lui Iona prin prezența celor doi pescari numiți generic: „Pescarul 1” și
„Pescarul 2”. Iona mimează dialogul cu cei doi pescari, care sunt surzi și
muți, însă replicile lui ilustrează absurdul existenței. De-a lungul tabloului,
Iona dă naștere la meditații amare pe tema curgerii timpului: „Un sfert de
viață îl petrecem făcând legături. Tot felul de legături între idei și fluturi,
între lucruri și praf. Totul curge așa de repede și noi tot mai facem legături între
subiect și predicat”. Conștient că omului îi scapă întotdeauna ceva în viață,
că nu-și poate împlini toate idealurile,
Iona formulează rugămintea de a fi născut din nou, pentru a avea șansa de a-și remedia destinul.
Iona formulează rugămintea de a fi născut din nou, pentru a avea șansa de a-și remedia destinul.
Acțiunea se desfășoară în interiorul unui
al doilea pește, care l-a înghițit pe primul – motiv al limitării impuse de
condiția umană. Metaforic vorbind, existența omului este un șir de limitări,
idee transmisă în piesa lui Marin Sorescu prin imaginea nesfârșitului și de
burți de pește.
Ca și în celelalte tablouri, indicațiile
scenice oferă informații care definesc condiția personajului. Aici, prezența
unei mori de vând îl transformă pe Iona într-un personaj care trăiește în lumea
iluziei, însă, față de celebrul Don Quijote, omul modern reprezentat de Iona nu
mai acceptă cu la fel de multă dezinvoltură iluziile. Astfel, moara de vânt
devinde un simbol al zădărniciei.
Din nevoia de a-și atenua singurătatea,
Iona gândește prezența geamănului, sugerând ciclicitatea vieții, dar și faptul
că oamenii sunt supuși condiției lor de muritor: „Neglijezi azi, neglijezi
mâine, ajungi să nu-ți mai vezi fratele, geamănul.”. Dacă dedublarea se
manifestă până în acest moment la nivel verbal, de aici înainte ea devine
dedublare a propriei ființe.
În acest tablou, Iona face o descoperire
surprinzătoare, și anume că în loc de el este „tot o unghie. Una puternică,
neîmblânzită, ca de la piciorul lui Dumnezeu. O unghie care sparge
încălțămintea și iese afară la lumină ca o sabie goală”. Unghia-sabie semnifică
acțiunea conștientă și prefigurează eliberarea din final.
În tabloul al IV-lea, indicația scenică
aduce precizarea că Iona a ieșit din burta ultimului pește și se află într-un
loc care seamănă cu o peșteră. Apar în scena din nou cei doi pescari cu bârnele
pe umeri, iar Iona se întreabă nedumerit de ce întâlnește mereu aceiași oameni.
Sentimentul singurătății este copleșitor, de aceea Iona exclamă: „E tare greu
să fii singur!”.
Punctul culminant al acestei scene este
cel al regăsirii numelei: „Mi-am adus aminte: Iona. Eu sunt Iona.”. Măreția
personajului constă în gestul său final: Iona își spintecă burta, așa cum
făcuse și cu șirul de burți de pește. Gestul său este, firește, unul simbolic
și nu o sinucidere: „Răzbim noi cumva la lumină!”.
În drama Iona pot fi identificare câteva
motive și simboluri funtamentale: motivul labirintului (simbolizează spațiul
inișierii prin cunoaștere), motivul peștelui , motivul apei/al mării (sugerează
existența plină de iluzii), motivul solitudinii.
Drama Iona
aparține teatrului modern, Marin Sorescu renunțând la formele dramaturgiei
tradiționale, promovând preferința pentru teatrul parabolic, pentru teatrul
absurdului, pentru alăturarea elementelor comice și a elementelor tragice,
pentru decorul stilizat, simbolic și nu în ultimul rând, pentru limbajul
încifrat, uneori dezarticulat.
Comentarii
Trimiteți un comentariu