George Bacovia, Plumb
Lirica interbelică se constituie într-o
perioadă de mare diversitate în ceea ce privește temele și motivele abordate,
cât și în privința limbajului și a formulelor estetice. Poezia interbelică
ajunge să se sincronizeze cu marea poezie europeană , fenomen teoretizat la noi
de E. Lovinescu.
George Bacovia este asimilat perioadei
interbelice și va prelungi în opera lui printr-o retorică originală trăsături
ale simbolismului european, dar va aduce și elemente de poezie modernistă construind
un univers poetic cu totul original, produs al unui nou tip de sensibilitate
poetică. S-a spus despre Bacovia că este un simbolist de un tip aparte, nu un
simbolist pur, ci unul „primitiv” (Nicolae Manolescu), în sensul renunțării la
procedeele sofisticate, rafinate ale curentului simbolist și al cultivării unui
limbaj mai „realist” prin care Bacovia a încercat o depoetizare a lirismului.
Asimilând trăsăturile simbolismului european, George Bacovia îl depășește
putând fi socotit un predecesor al moderniștilor perioadei interbelice.
Observând fenomenul de reducție a proceselor simboliste, Mircea Scarlat
consideră mai potrivit conceptul de „bacovianism” pentru definirea universului
poetic profund original al autorului volumului Plumb.
Poezia Plumb
apare în deschiderea volumului cu același nume, publicat în 1916, și este o
artă poetică mai puțin convențională, deoarece exprimă în termeni
reprezentativi pentru câmpul semantic al morții condiția creatorului în
societate. Textul lui Bacovia este însă o artă poetică implicită cu valoare de
crez poetic, creând niște linii directoare după care se dezvoltă întreaga operă
a autorului. Există indirect conturată o imagine a poetului marginalizat de
societate, damnat să trăiască într-un spațiu claustrant, care reliefează
imaginea creatorului în raport cu spațiul exterior.
Titlul reprezintă simbolul central al
poeziei, plumbul sugerând apăsarea sufletească, incapacitatea de adaptare a
eului liric (în ipostaza de creator) la lumea contemporană lui, fragilitatea
ființei umane, creând o senzație de claustrare prin opacitate (sugerată de
culoarea gri), stări accentuate de simboluri din câmpul semantic al morții:
cavourile (care sugerează închiderea într-un spațiu al morții), coroanele,
sicriele. Toate acestea, asociate simbolului central („sicriele de plumb”,
„coroanele de plumb”) sunt pretexte care îmbracă stări, precum disperarea,
angoasa, ale eului liric care devine conștient de incapacitatea evadării în
iubire.
Universul tematic al poeziei este
exprimat în mod concentrat cuprinzând
teme precum moartea, dragostea, natura, imaginea creatorului. Condiția poetului
izolat într-o societatea lipsită de aspirații și artificială, temă principală a
poeziei, este marcată de sentimentul singurătății, imposibilitatea comunicării
și a evadării.
Textul este structurat în două secvențe
poetice care corespund celor două planuri ale realității: proiecția realității exterioare,
sugerată de cimitir, cavou, sicrie și realitatea interioară, simbolizată de
spațiul sufocant pentru eul poetic, de sentimentul iubirii, a cărui invocare se
face cu disperare. Cele două secvențe sunt în legătură prin reluarea
laitmotivului plumb, dar și prin imaginea cavoului care reprezintă
corespondentul lumii exterioare în
interioritatea poetică.
Prima secvență poetică reliefează imaginea
creatorului claustrat, spațiul închis provoacându-i disconfortul, suprins prin
elemente constitutive ale cadrului morții: cavouri, sicrie, flori, coroane,
vânt, frig, veșmântul funerar. Presentimentul morții este insinuat încă din
incipit prin verbul la imperfect cu epitet „dormeau adânc”, creând o atmosferă
monotonă, rigidă, fără nicio schimbare de ritm, sugerând continuitatea stării
de somn, de împietrire. Timpul imperfect desemnează trecutul nedeterminat, permanența
unei stări de angoasă, de nevroză, ca rezultat al damnării poetului de a trăi
un „sfârșit continuu” (Ion Caraion).
Ca mai toți simboliștii, și Bacovia a fost
atras de magia corespondențelor ori de
tehnica sinesteziilor. Poetul român acordă culorilor anumite semnificații, le
asociază unor stări afective, le expune într-un mod cu totul inedit. Griul,
negrul, galbenul (culoare plumbului în precipitat), își pierd statutul de
simple reflexe cromatice, intrând în categoria afectelor. Nu întâmplător Mihail Petroveanu îl numea pe
Bacovia „compozitor în vorbe și pictor în cuvinte”. Cu observația că la Bacovia
picturalul, culoarea nu au nimic decorativ, sau, dacă, într-o primă instanță
ele au rolul de a reda o ambianță, de a configura un decor, într-o a doua etapă
a structurării viziunii lirice, culorile sunt transpuse dintr-un regim al
senzorialității pure într-un domeniu al afectivității. Senzația se preschimbă
în sentiment, culorile conotează stări sufletești de o mare diversitate.
Culorile bacoviene sunt concentrate, ele devin strigăte ale sufletului și ale
trăirii.
Sentimentul de pustietate și singurătate,
trăirea acută a durerii sunt elemenete expresioniste realizate astfel pe baza
corespondențelor (cu sentimentele). Natura în lirica simbolistă este o temă
artificiu, un spațiu restrâns care creeză disconfortul, neliniștea eului liric,
un loc al corespondențelor și nu un fundal, ca la romantici. „Sicriele de
plumb” devin simboluri ale limitării, traducând incapacitatea de adaptare a
eului liric la mediul social sau pot reprezenta conotații ale odăii care
generează sentimentul de sufocare interioară. Vântul sugerează singurătatea
disconfortantă printr-o imagine ușor stridentă: scârțâitul coroanelor, imgaine
care accentuează irascibilitatea eului liric și este generatoare de nevroză. („Stam
singur în cavou și era vânt/Și scârțâiau coroanele de plumb”). Chiar și
florile, elemente ale vitalității, sunt convertite în simboluri ale morții, ale
prăbușirii interioare, sugerând apropierea sfârșitului. „Orice reprezentare
(fiind vorba de tablouri de natură) e distrusă, desfigurată ca o față de pe
care s-a scurs fardul.” (Nicolae Manolescu)
Cea de-a doua secvență poetică debutează
sub semnul tragicului existențial. Versul „Dormea întors amorul meu de plumb”
sugerează încremenirea sentimentului iubirii, lipsa afectivității și
incapacitatea senzibilizării, având drept consecință prăbușirea interioară a
eului liric care nu se mai poate salva. Bacovia nu glorifică moartea, ci o
detestă. Iubirea este de asemenea subordonată morții, deoarece, deși
sentimentul este invocat cu disperare, iubirea nu îi oferă eului liric
posibilitatea evadării și a echilibrului sufletesc. Iubirea nu mai constituie
un ideal, un univers compesatoriu pentru eul liric, o modalitate de evadare din
realitatea monotonă ca în lirica romantică (unde cuplul de îndrăgostiți reface
perechea adamică proiectată pe un fundal al naturii paradisiace), ci o
scufundare în infern. Spațiul interior, descris în cea de-a doua strofă, este o
sugestie a angoasei prin care eul liric trece odată cu pierderea oricărei
speranțe. „Aripile de plumb” sugerează căderea grea, surdă a eului liric,
scufundarea în infern, iar încercarea de salvare este iluzorie: „și-am început
să-l strig”. Alienarea este reprezentată prin stări antitetice, accentuând
labilitatea psihică, vulnerabilitatea ființei umane, instabilitatea sufletească
a eului liric, generatoare de stări nevrotice, degradarea fiind interiorizată
prin elemente exterioare care, deși dau impresia de limbaj elementar, sunt
corespondențe care descriu trăirile interioare ale poetului. Senzațiile tactile
(vântul, frigul), auditive („scârțâiau coroanele”) sunt folosite pentru a
accentua stările eului liric.
Lirismul subiectiv este redat la nivelul
expresiei, prin mărcile subiectivității: verbe la persoana întâi („stam”, „am
început”), pronume posesive la persoana
întâi („amorul meu”), sentimentul de solitudine fiind exprimat sub forma
monologului liric „al unui eu fantomatic” (Nicolae Manolescu).
La nivel fonetic, poezia bacoviană se
caracterizează prin repetiția obsesivă a anumitor sunete (consoane dure, vocale
închise) care creează muzicalitate, tradusă însă prin disonanțe, dizarmonii,
sonoritate greoaie, lugubră, care sugerează trăirile apăsătoare ale eului
liric, dând sentimentul golului existențial, al absenței, al vidului lăuntric.
Simetria construcțiilor poetice
(versurile celor două strofe debutează amândouă cu verbul la imperfect
„dormeau), repetiția simetrică a simbolului central „plumb” (la mijlocul celui
de-al doilea vers și la sfârșitul primului și ultimului vers în ambele catrene)
întăresc sentimentul claustrării și creeză impresia de nevroză, de teroare a
concretului, a realului.
Aidoma lui Eminescu, poet care a asimilat
elementele romantismului european, depășind acest curent și prefigurând
simbolismul și modernismul interbelic, Bacovia a valorificat toate procedeele
simboliste reușind să depășească tiparul ideologic și să anticipeze poezia
modernă. Nicolae Manolescu vorbește în acest sens despre „un veritabil
antisimbolism”: „Bacovia este întâiul nostru antipoet în sensul modern:
expresivitatea lui excesivă, disonanțele, primitivismul, coloristica internă,
amestecul de patetic și umor, ... îl fac să traverseze dinspre simbolism spre
epoca modernă cu iuțeala unei comete...”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu