Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, Camil Petrescu - caracterizare
Primul beneficiar al efervescenței
culturale interbelice, perioadă de maximă deschidere a culturii române către
ideile și manifestările culturale occidentale, a fost romanul: în numai două
decenii romanul românesc a traversat vârste și formule variate, trecând de la
realismul epic, orientat exclusiv spre lumea exterioară, la realismul
subiectiv, interesat de viața interioară. Odată cu romanul de analiză
psihologică, romanul românesc trece într-o altă etapă, de la doricul care
„aparține unei vârste biblice de la început și unui creator la fel de impasibil
ca și Creatorul”, la ionicul care înseamnă „psihologism și analiză, iar
reflecția începe să tragă viața de mânecă” (Nicolae Manolescu, Arca lui Noe).
Personajul este o existență fictivă,
integrată în sistemul de interacțiuni al structurii narative, construită după
modelul realității sau plăsmuită de fantezia scriitorului, purtător al
mesajului operei literare, numit de altfel „ființă de hârtie” (Rolland Barthes).
În literatură, categoria personajului reflectă o anumită viziune despre lume a
scriitorilor în diverse epoci culturale. Astfel, în proza secolului al XX-lea,
regăsim personaje interogative în raport cu lumea și cu propria existență,
personaje marginale, absurde sau inadaptate, particularitățile de construcție a
personajului fiind relevate prin analiză și introspecție, monolog interior,
fluxul conștiinței, memoria afectivă.
Ștefan
Gheorghidiu, protagonistul și personajul-narator al romanului, este un
intelectual care tânjește la lumea ideilor, a cărților și care are impresia că
s-a izolat de realitatea materială imediată. Absolvent al facultății de
filosofie, Gheorghidiu trăiește drama intelectualului lucid care aspiră la
absolut, iar prin intermediul lui, autorul introduce în literatura română un
nou tip de personaj – intelectualul ca structură de caracter: „La Camil
Petrescu e vorba de intelectuali, de oameni care prin însăși natura lor tind să
cunoască ce se petrece cu ei, refuză să trăiască altfel decât conștient; prin
urmare, fac din problema lămuririi rațiunilor existenței o chestiune vizuală.”
(Ovid Crohmălniceanu)
Din
punctul de vedere al compoziției, romanul cuprinde două părți: povestea de
iubire dintre Ștefan și Ela și jurnalul eroului aflat pe frontul Primului
Război Mondial. Cele două planuri sunt unificate de prezența unei singure
conștiințe care se autodefinește în raport cu lumea înconjurătoare. Astfel,
personajul-narator Gheorghidiu, se raportează la două planuri temporale: timpul
cronologic (în care consemnează întâmplările de pe front) și timpul psihologic
(în care protagonistul rememorează drama iubirii). Modul de a fi al
protagonistului se reflectă în modul în care el povestește: spirit analitic,
intelectualist și critic, personajul-narator va produce o narațiune în care
epicul propriu-zis este subordonat anallizei și interpretării. De altfel, toate
observațiile din roman asupra personajului intră în sfera autocaracterizării.
Eroii se cunosc din anii studenției,
sentimentul născându-se din admirație, duioșie și mai ales din orgoliu, după
cum însuși Gheorghidiu mărturisește: „începusem să fiu măgulit de admirația pe
care o avea mai toată lumea despre mine fiindcă eram atât de pătimaș iubit de
una dintre cele mai frumoase fete și cred că acest orgoliu a constituit baza
următoare iubiri.” Criticul Dumitru Micu apreciază că „vanitatea de a fi iubit
de o femeie frumoasă devine la el stimulul pasiunii.”.
Căsătoria este liniștită o vreme, mai ales
că cei doi duc o căsnicie cuminte, fără posibilități materiale. Moștenirea le
schimbă cursul existenței, lansându-i pe cei doi tineri în lumea mondenă, ceea
ce îi oferă lui Gheorghidiu posibilitatea de a trăi lăuntric, de a reflecta
asupra existenței lui individuale, asupra conflictului cu sine însuși pentru că
afectul și intelectul vor fi într-o permanentă luptă. Formula aleasă este cea a
monologului interior. Gheorghidiu recunoaște că este predispus spre
introspecție, spre construirea unei ipoteze despre lucrurile care îl preocupă,
așa încât starea sa specifică este „măcinarea sufletească”, „foiala de șerpi”:
„Nopțile mi le petreceam în lungi insomnii uscate și mistuitoare.”. Se
victimizează, transformând orice întâmplare minoră în dezastru sufletesc,
fiindcă nu suportă să fie contrariat: „pot transforma însă mici incidente în
adevărate catastrofe, din cauza unui singur moment contradictoriu.” Sentimentul
este mânat de o luciditate niciodată părăsită, Ștefan Gheorghidiu disecând
faptele și înmulțind argumentele pentru infidelitatea Elei.
Deși anonimă, o doamnă în vârstă are rolul
unei cutii de rezonanță, caracterizându-l direct. Nu de puține ori, ea îi spune
lui Gheorghidiu: „Atâta luciditate e insuportabilă, dezgustătoare!”. Îl scoate
din rândul celorlalți oameni prin tendința de a despica firul în patru, care se
traduce nu numai prin hipersensibilitate, dar și prin predispoziția de a
exagera chiar și în privința celui mai banal lucru: „Dumneata ești dintre cei
care fac mofturi interminabile și la masă. Dintre aceia care totdeauna
descoperă firele de păr în mâncare.”.
De altfel, Ștefan Gheorghidiu este
conștient de concepția eronată a celorlalți asupra caracterului său,
intransigența fiind cea care-l face insuportabil în ochii cunoscuților: „aveam
o reputație de o imensă răutate”, „... mă decretau lacom, egoist și lipsit de
caracter”. Ca un „jucător de instrucție maniac și bolnav”, își analizează
nefericirea și gelozia, dar, caracterizat de ipocrizie, nu are curajul să le
recunoască: „Nu, n-am fost nicio secundă gelos, deși am suferit atâta din cauza
iubirii.” Când îi reproșează Elei flirtul cu G., ea îi reproșează
hipersensibilitatea: „Ești de o sensibilitate imposibilă!”. De asemenea, de
față cu el, îl caracterizează direct, evidențiind faptul că este intransigent
și nu acceptă compromisul în nicio situație: „Așa e totdeauna... pune în toate
o patimă.”.
Orgolios, personajul își poartă suferința
ca pe o medalie. Limbajul îi este sfidător atunci când discută despre lucuri
care îl privesc, cum ar fi cele din scena de la popotă când îi sancționează
drastic pe interlocutori: „Nu cunoașteți nimic din psihologia dragostei.
Folosiți un material nediferențiat. Discutați mai bine ce vă pricepeți.”.
Deși ar fi putut să evite participarea la
război, Gheorghidiu se înrolează voluntar din dorința de a trăi această
experiență esențială și a act moralmente necesar, experiență a confruntării
directe cu moartea care lasă definitiv înn umbră experiența iubirii. Drama
colectivă a războiului anulează drama personală, cea a iubirii. Războiul este
demitizat și prezentat așa cum se reflectă în conștiința combatantului:
monstruos și absurd. Cunoscând amenințarea continuă a morții, Gheorghidiu vede
și aspectele pozitive ale experienței înfricoșătoare pe care o trăiește,
folosind-o ca pe un prilej de autocunoaștere: „Drama războiului nu e numai
amenințarea continuă a morții, frigul și foamea, cât această permanentă
verificare sufleteaască, acest continuu conflict al eului tău care cunoaște
altfel ceea ce cunoștea într-un anumit fel.”.
Ca intelectual, Ștefan Gheorghidiu se
apropie pentru întâia dată de ceilalți de care până acum se simțea despărțit:
„Oamenii aceștia, convoi cu mine, camarazii mei sunt singurul spirit acum pe
lume pentru mine și orice gest al lor mă înduioșează ca gesturile unui copil
drag.” Suferința din gelozie i se pare acum prea puțin importantă, deoarece
cunoaște suferința fizică, frigul, foamea, boala, durerea. Identificat cu
ceilalți, Gheorghidiu nici nu mai folosește persoana I singular, ci plural:
„cădem cu sufletele rupte în genunchi, ne aruncăm pe jos, suntem acoperiți de
pământ”, „suntem condamnați cu fiecare lovitură și după fiecare parcă
grațiați”. Prea mândru ca să dezerteze și prea interesat de ceea ce i se
întâmplă, Gheorghidiu finalizează experiența războiului îmbogățit sufletește și
gata abia acum să rupă definitv relația cu Ela de care îl leagă „tot trecutul”.
Pentru personajele lui Camil Petrescu,
„câtă luciditate atâta conștiință, câtă conștiință atâta pasiune și deci atâta
dramă.” Gheorghidiu își rememorează experiența conjugală, trăirile sunt
puternice și întâmplările deosebite. Ștefan este în fond un inadaptat și, până
la urmă, un învins așa cum remarcă criticul G. Călinescu: „el e un filosof
într-o lume de neștiutori de carte cinici.”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu