Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, Camil Petrescu - roman modern de analiză psihologică
Primul beneficiar al efervescenței
culturale interbelice, perioadă de maximă deschidere a culturii române către
ideile și manifestările culturale occidentale, a fost romanul: în numai două
decenii romanul românesc a traversat vârste și formule variate, trecând de la
realismul epic, orientat exclusiv spre lumea exterioară, la realismul
subiectiv, interesat de viața interioară, experimentând totodată și formule
inedite (jurnalul, antiromanul, reportajul, romanul mitic etc).
Odată cu romanul de analiză psihologică, romanul
românesc trece într-o altă etapă, de la doricul care „aparține unei vârste
biblice de la început și unui creator la fel de impasibil ca și Creatorul”, la
ionicul care înseamnă „psihologism și analiză, iar reflecția începe să tragă
viața de mânecă” (Nicolae Manolescu, Arca
lui Noe).Perspectiva narativă subiectivă, tehnica memoriei involuntare,
autenticitatea, confesiunea la persoana I, necesitatea de a oferi viziuni
asupra lumii și nu fotografii ale acesteia, stilul anticalofil, introspecția,
universul citadin și problematica intelectualului sunt elemente componente ale
codului estetic modernist care va rămâne fără dubiu legat de numele lui Camil
Petrescu. În creația sa un loc aparte îl ocupă romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (1930).
Din punctul de vedere al compoziției,
romanul, așa cum arată și titlul, cuprinde două părți: prima parte este
relatarea poveștii de iubire dintre Ștefan și Ela, iar partea a doua este
jurnalul eroului aflat pe frontul Primului Război Mondial. Cele două planuri
sunt unificate de prezența unei singure conștiințe care se autodefinește în
raport cu lumea înconjurătoare. În romanul Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război narațiunea este realizată la
persoana I ca o confesiune a personajului narator, Ștefan Gheorghidiu,
perspectiva asupra evenimentelor fiind subiectivă și unică.
Acțiunea romanului începe cu al doilea
plan din punct de vedere cronologic, cel al războiului, ulterior poveștii de
iubire dintre Ștefan Gheorghidiu și Ela. Discuția de la popota ofițerilor este
un artificiu de compoziție prin care se realizează continuitatea celor două
experiențe. Scena are rolul de a stabili o ordine a planurilor povestirii și de
a le unifica tocmai pentru că principiul cronologic este încălcat. Strategia
narativă complicată pe care o înscenează scriitorul nu este doar un exercițiu
de virtuozitate. Romanul este orientat către analiza vieții interioare a
personajului pe care o transmite în așa fel încât face uitată convenția
ficțiunii, iar întâmplările par foarte vii, concrete, autentice – pentru că
dragostea e „un viespar de neînțelese motive și de soluții înfrânte.” (Rolland
Barthes)
În ceea ce privește structura interioară a
romanului, se poate vorbi de descrierea monografică a unei iubiri în toate fazele
ei: de geneză, de stabilizare, dar și de declin. Sentimentul este minat de o
luciditate niciodată părăsită, Ștefan Gheorghidiu disecând faptele și înmulțind
argumentele pentru infidelitatea Elei. Acest plan subiectiv este prezent în
ambele părți ale romanului. Al doilea plan care câștigă în subiectivitate este
fundalul pe care se desfășoară un întreg univers în care se consumă experiențe
dramatice. Cele două planuri se dezvoltă în paralel, dar uneori interferează.
Ca și la Marcel Proust, memoria involuntară (resimțită mai ales ca memorie
afectivă) reînvie întâmplări trecute, dar, la Camil Petrescu, conștiința
selectează acele fapte care vor conduce la opțiunea finală. Chinurile eroului
provoacă o tensiune care oscilează în funție de îndoielile care îl împing sau
care îl retrag din fața gestului decisiv.
Eroii se cunosc din anii studenției,
sentimentul născându-se din admirație, duioșie și mai ales din orgoliu, după
cum însuși Gheorghidiu mărturisește: „începusem să fiu măgulit de admirația pe
care o avea mai toată lumea despre mine fiindcă eram atât de pătimaș iubit de
una dintre cele mai frumoase fete și cred că acest orgoliu a constituit baza
următoare iubiri.” Căsătoria este liniștită o vreme, mai ales că cei doi duc o
căsnicie cuminte, fără posibilități materiale. Moștenirea le schimbă cursul
existenței, lansându-i pe cei doi tineri în lumea mondenă, ceea ce îi oferă lui
Gheorghidiu posibilitatea de a trăi lăuntric, de a reflecta asupra existenței
lui individuale, asupra conflictului cu sine însuși pentru că afectul și
intelectul vor fi într-o permanentă luptă. Formula aleasă este cea a
monologului interior. Gheorghidiu își rememorează experiența conjugală,
trăirile sunt puternice și întâmplările deosebite. Ștefan este în fond un
inadaptat și, până la urmă, un învins așa cum remarcă criticul G. Călinescu:
„el e un filosof într-o lume de neștiutori de carte cinici.”.
Drama războiului îl ajută pe Ștefan
Gheorghidiu să redimensioneze corect drama iubirii și s-o înțeleagă prinvind
lucrurile dintr-o perspectivă nouă, fiind predispus la introspecție. Cunoscând
amenințarea continuă a morții, Gheorghidiu vede și aspectele pozitive ale
experienței înfricoșătoare pe care o trăiește, folosind-o ca pe un prilej de
autocunoaștere: „Drama războiului nu e numai amenințarea continuă a morții,
frigul și foamea, cât această permanentă verificare sufleteaască, acest
continuu conflict al eului tău care cunoaște altfel ceea ce cunoștea într-un
anumit fel.” Craniile sfărmate de paturi de arme, trupurile prăbușite sub
picioarele celor care vin din urmă, strigătele disperate ale muribunzilor sunt
doar câteva imagini reținute fugitiv de către Gheorghidiu care nu mai are brusc
vreme să mediteze asupra infidelității Elei.
Concentrat asupra viitorului imediat, el
descoperă că singura apărarea îi sunt tovarășii de arme și că: „oriunde de jur
împrejur e moarte de fier și de gloanțe”. Ca intelectual, Ștefan Gheorghidiu se
apropie pentru întâia dată de ceilalți de care până acum se simțea despărțit:
„Oamenii aceștia, convoi cu mine, camarazii mei sunt singurul spirit acum pe
lume pentru mine și orice gest al lor mă înduioșează ca gesturile unui copil
drag.” Suferința din gelozie i se pare acum prea puțin importantă, deoarece
cunoaște suferința fizică, frigul, foamea, boala, durerea. Identificat cu
ceilalți, Gheorghidiu nici nu mai folosește persoana I singular, ci plural:
„cădem cu sufletele rupte în genunchi, ne aruncăm pe jos, suntem acoperiți de
pământ”, „suntem condamnați cu fiecare lovitură și după fiecare parcă
grațiați”.
Prea mândru ca să dezerteze și prea
interesat de ceea ce i se întâmplă, Gheorghidiu finalizează experiența
războiului îmbogățit sufletește și gata abia acum să rupă definitv relația cu
Ela de care îl leagă „tot trecutul”.
Ceea ce dă unitate operei lui Camil Petrescu, „un trudnic în ale scrisului” – cum se autodefinește, este aspirația spre autenticitae. Actul de creație constituie pentru Camil Petrescu un act de cunoaștere, de descoperire și nu de invenție (după cum mărturisește în studiul teoretic Noua structură și opera lui Marcel Proust). Camil Petrescu pledează pentru o literatură a cunoașterii, a adevărului moral, existențial și respinge arta pentru artă, scrisul frumos care nu are altă țintă decât frumusețea în sine a expresiei. Astfel, Ultima noapte de dragoste... este un roman în care se analizează sentimentul iubirii, gelozia, mândria rănită, orgoliul umilit, neputința de înțelegere dintre soți, problema războiului etc.
Ceea ce dă unitate operei lui Camil Petrescu, „un trudnic în ale scrisului” – cum se autodefinește, este aspirația spre autenticitae. Actul de creație constituie pentru Camil Petrescu un act de cunoaștere, de descoperire și nu de invenție (după cum mărturisește în studiul teoretic Noua structură și opera lui Marcel Proust). Camil Petrescu pledează pentru o literatură a cunoașterii, a adevărului moral, existențial și respinge arta pentru artă, scrisul frumos care nu are altă țintă decât frumusețea în sine a expresiei. Astfel, Ultima noapte de dragoste... este un roman în care se analizează sentimentul iubirii, gelozia, mândria rănită, orgoliul umilit, neputința de înțelegere dintre soți, problema războiului etc.
Comentarii
Trimiteți un comentariu