Moara cu noroc, Ioan Slavici - caracterizare
Ioan
Slavici este considerat „părintele
nuvelei românești” și supranumit „un Balzac al satului românesc”, deoarece
descrie tradiții, obiceiuri, datini, relații interumane și interetnice ale
satului transilvănean în secolul al XIX-lea aflat sub influențe capitaliste.
Întreaga creație a lui Slavici este o pledoarie pentru echilibrul moral, pentru
înțelegere și chibzuință prin iubirea de oameni și prin păstrarea măsurii în
toate, iar orice abatere este grav sancționată de către autor. Unul din viciile
pedepsite este ispita banului. Romanul Mara,
nuvelele O viață pierdută, Comoara și mai ales Moara cu noroc gravitează în jurul acestei teme.
Personajul este o instanță a comunicării
narative, o existență fictivă creată după modelul realității sau plăsmuită de
fantezia scriitorului, purtător al mesajului operei literare, numit de altfel
„ființă de hârtie” (Rolland Barthes). Lipsite de materialitate prorpie,
personajele reflectă în literatură o anumimtă viziune despre lume a
scriitorilor în diverse epoci culturale. Moara
cu noroc, proză realistă, aduce în prim-plan oameni obișnuiți, cu defecte
și calități, care înfruntă lumea din dorința de a avansa la un alt statut
social și economic. Astfel, personajele construite de Ioan Slavici au rolul să
ilustreze anumite principii etice. În Moara
cu noroc, prin destinul cizmarului Ghiță, sunt bine relevate urmările
nefaste ale dorinței îmbogățire.
Moara
cu noroc a fost publicată
în volumul Novele din popor în 1881 și reprezintă „prima mare nuvelă realistă
din literatura română” (Nicoale Manolescu) cu elemente de analiză psihologică a
personajelor. Opera lui Slavici urmărește efectele dezumanizante ale dorinței
de îmbogățire pe fondul surprinderii lumii transilvănene a secolului al
XIX-lea. Acțiunea este construită cronologic, evenimentele desfășurându-se pe parcusul
unui an calendaristic delimitat pe baza unor coordonate religioase (Sfântul
Gheorghe, Paști). Este urmărită transformarea gradată a cârciumarului Ghiță de
la omul onest, harnic și care ține la valorile familiei, într-un om dominat de arghirofilie,
de orgoliu și de dorința de putere. Tema dezumanizării este dublată de cea a
destinului implacabil pe care Ghiță are iluzia că îl poate controla, comițând
însă greșela care va conduce în final la pedeapsa capitală.
„Nuvelă solidă cu subiect de roman” (G. Călinescu),
opera lui Slavici aduce în prim-plan un personaj complex, cârciumarul Ghiță,
zugrăvind pe mai multe planuri conflictul dintre fondul uman cinstit și dorința
de a face avere (patima banului), precum și urmările umane și psihologice ale
acestuia. Ghiță, protagonistul nuvelei, este inițial un „om harnic și
sârguitor”, „mereu așezat și pus pe gânduri”, un „om cu minte”, fiind
caracterizat direct de către narator. La început, el nu vrea decât să strângă
atâția bani cât să-și poată face un atelier unde-și va angaja zece calfe,
astfel întreținându-și familia. Tot în mod direct, Ghiță este caracterizat de
către soacra lui care îl descrie ca fiind „harnic și strângător și așa se
gândește să adune ceva petru casa lui.”
Ulterior, dominat de patima banului, Ghiță
începe să se schimbe, devenind astfel un personaj mobil, complex, „rotund”,
care evoluează, transformându-se radical prin coborârea succesivă a unor trepte
ale degradării morale. Momentele de slăbiciune, de strâmtoare, alternează cu
cele de putere, dar cârciumarul este angrenat într-un proces de degradare
căruia nu-i poate ține piept: „Dacă la început Ghiță este un personaj tulbure,
indecis și moale, în lupta cu tumultuosul Lică, el se îndarjește și se
fortifică (parte sub infleunța spiritului justițiar al lui Pintea),
până-ntr-acolo încât este gata să jertfească totul pentru a obține răzbunarea
dorită.” (Mircea Popa)
În cea mai mare parte a nuvelei, Ghiță
este caracterizat indirect prin modul în care gândește și acționează, subliniat
prin folosirea monologului interior care îi relevă frământările și trăirile.
Apariția lui Lică la moară reprezintă o
concretizare a temerilor lui Ghiță, o apariție fatală care strică bunul mers al
lucrurilor și momentul în care acesta este angrenat în procesul de dezumanizare.
Ana îl descrie de la bun început pe sămădău ca pe un „om rău și primejdios”.
Deși Ghiță pare a avea aceeași bănuială, apare o contradicție interioară din
cauza faptului că la Moara cu noroc nimeni nu putea sta fără voia lui Lică. Cârciumarul
se opune încercărilor sămădăului de a-l supune, însă Lică este mult mai
puternic, reușind să-și impună condițiile fără a oferi ceva concret, ceea ce
conduce la suprimarea libertății și autonomiei cârciumarului. Astfel, în sufletul
lui Ghiță se instalează treptat neliniștea. Simțindu-se fascinat și totodată
înspăimântat de tăria de caracter a sămădăului, cizmarul se lasă antrenat,
direct sau indirect, în afacerile necinstite ale lui Lică, surprinzându-se
gradat etapele degradării umane și psihologice a personajului care, după cum
afirmă Magdalena Popescu, poate fi perceput ca „un Lică în devenire”.
Viața exterioară a lui Ghiță este
subordonată și detașată de viața lui interioară, de frământările din mintea și
sufletul lui. Slavici dirijează destinul eroului prin mijloace psihologice
profunde, sondând reacții, gânduri, trăiri în cele mai adânci zone ale
conștiinței personajului, mai ale prin monologuri interioare. Ghiță se
autoiluzionează și ajunge să se scuze lamentabil, justificându-și sieși faptele
prin nevoia păstrării echilibrului inițial și a protejării familiei, de fapt
toate acestea fiind determinate și alimentate de dorința de îmbogățire și de
putere: „Ei, ce să-mi fac dacă e în mine ceva mai tare decât voința mea?! Nici
cocoșatul nu e vinovat că are cocoașă! El mai mult ca oricine și-ar dori să n-o
aibă!”
Acțiunile, gândurile și atitudinea lui
Ghiță scot la iveală nesiguranța care-l domină, teama și suspiciunea instalate
definitiv în el când intră în cârdășie cu Lică. De aceea, încearcă să-și
asigure câteva măsuri de precauție: pistoale, doi câine ciobănești, își
angajează o slugă credincioasă, dar, cu toate acestea, teama și zbuciumul nu îl
părăsesc.
Cârciumarul ajunge să decadă treptat din
cauza cârdășei cu sămădăul, personificare a destinului său pe care ar fi
trebuit să îl înfrunte. Bărbatul devine ursuz, brutal cu Ana căreia îi lasă în
momentele de tandrețe vânătăi pe braț – dovadă a puternicei tensiuni
interioare. Se îndepărtează de familie, ascunzându-și neliniștea și temerile,
dar mai ales relația cu Lică.
Abil cunoscător al psihologiei umane,
sămădăul exploatează punctele vulnerabile ale lui Ghiță, ajungând în final nu
doar să-l transforme în sluga sa, ci să-i zdruncine echilibrul interior. Dragostea
pentru bani este unealta cu care sămădăul reușește să și-l facă tovarăș pe
cârciumar, Lică oferindu-i șansa de a se îmbogăți cu rapiditate, alimentându-i
astfel patima înavuțirii. Dorința de a fi perceput ca om onest este o altă
slăbiciune a lui Ghiță pe care Lică o urmărește pentru a-l domina, procedând în
așa fel încât cârciumarul să fe acuzat de complicitate la jefuirea arendașului.
Momentul judecării lui Ghiță este una
dintre etapele definitorii ale decăderii morale a personajului. Judecata îl
determină pe cârciumar să conștientizeze gravitatea acțiunilor sale care au
condus la degradarea imaginii în familie și la pierderea respectului
colectivității. Consecința imediată este pierderea respectului de sine atâta
vreme cât pentru Ghiță omul este suma opiniilor celorlalți despre el. Lui Ghiță
îi este oficializată în acel moment ticăloșia și lipsa de onestitate, fiind
achitat și eliberat pe chezășie.
Toate aceste întâmplări îi alimentează
frământările interioare, atent urmărite de către autor. Ghiță îi cere iertare
Anei fiind conștient de faptul că el însuși nu se mai poate ierta. Frământările
interioare, suferințele îl transformă într-o umbră a omului de altădată: „Nu
mai era el omul puternic și plin de viață, în câteva zile se făcuse numai umbra
din ceea ce fusese odinioară.”
După ce Lică îi luase totul, acesta distruge
și ultimul stâlp de susținere al cârciumarului – dragostea pentru Ana, pe care
reușește să o îndepărteze de soțul ei. Neputând accepta realitatea de a fi
dominat de Lică, Ghiță se îndârjește, autoiluzionându-se însă, și pune la cale
un plan care să-i satisfacă dorința de răzbunare și de justiție, să-i
reabiliteze imaginea și să-i satisfacă orgoliul. Greșește însă folosind-o drept
momeală pe Ana, sperând că femeia va rezista avansurilor sămădăului. Ana însă,
nemaicrezând în soțul ei, „o muiere în straie bărbăteși” (după cum ea însăși îl
caracterizează direct), cade în mrejele lui Lică în care vede bărbăție și
siguranță.
Uciderea Anei reprezintă momentul maxim al
dezumanizării lui Ghiță. Cârciumarul își ucide nevasta pentru că nu poate
accepta trădarea acesteia, dar și pentru a o elibera de chinul păcatului
săvârșit. „Ceea ce face el nu este de fapt un omor – afirmă Magdalena Popescu –
ci o ucidere comună și salvatoare, încercând să scoată prin rău alt rău: femeia
care prin păcat se identifică cu seducătorul ei. Dar omorul are mai ales înțelesul
unui act de dragoste, ba chiar de paternitate. Ghiță vrea să-și scape femeia
din imensul chin al păcatului, al pierderii individualității prin care el
trecuse până atunci.” Uciderea lui Ghiță este un act justițiar, iar focul de la
moară are rol purificator.
Ghiță cade pradă propriului destin pe care
nu-l poate controla, fiind în final dezumanizat de patima pentru bani,
prăbușindu-se – încet, dar sigur – de la omul cinstit și harnic, care ține la
valorile familiei, la statutul de complice în afaceri necinstite și crimă, până
la a deveni ucigaș. Tocmai arghirofilia dusă la extrem îi oferă caracterului
lui Ghiță note de parvenitism: chiar și atunci când se hotărăște să îl predea
pe Lică justiției, cârciumarul își păstrează partea sa din câștig, dovedind
încă o dată că voința lui este suprimată de dragostea pentru bani.
La personajul lui Slavici se poate vorbi
mai degrabă despre o involuție (decât despre o evoluție), întrucât acesta
coboară gradat treptele unei ierarhii sociale, fiind supus unui proces de
degradare morală căruia nu-i poate face față. Frământările și trăirile interioare
ale protagonistului sunt urmărite prin mijloace tradiționale de analiză
psihologică (comentariul naratorului ominscient, notația gesturilor, a mimicii
și a tonului vocii, dialogul dintre personaje, monologul interior transcris
între ghilimele, folosirea stilului indirect liber), personajul fiind construit
pe modelul unei tipologii (cea a parvenitului) și într-o manieră realistă, dând
impresia verosimilului (care întărește veridicitatea operei).
Comentarii
Trimiteți un comentariu