Enigma Otiliei, George Călinescu - caracterizare
Textele literare oferă o imagine a
societății la un moment dat, iar literatura română a propus, prin diverse
personaje luate din medii sociale variate, câteva arhetipuri ale personajului
feminin: seducătoarea victima, mama, femeia casnică etc. Prin Enigma Otiliei, G. Călinescu propune un
roman polemic la adresa metodei proustiene în vogă în perioada intreerbelică.
Scris în manieră balzaciană, romanul reconstituie viața burgheziei bucureștene
de la începutul secolului al XX-lea. Roman de atmosferă, dar și bildungsroman
(din perspectiva maturizării lui Felix Sima), Enigma Otiliei urmărește evoluția raporturilor dintre personae pe
fondul așteptării unei moșteniri, supralicitate de unii (clanul Tulea),
indiferente pentru ceilalți (Felix, Otilia, Pascalopol).
Personajele din Enigma Otiliei subliniază realismul clasic balzacian, sunt
purtătoare ale unei trăsături dominante de caracter, formând o tipologie
realist-clasică: Costache Giurgiuveanu – avarul, Stănică Rațiu – arivistul;
Aglae – „baba absolută fără cusur în rău”, Aurica – fata bătrână. Singură,
Otilia Mărculescu sparge tiparele clasice, fiind unicul personaj cu adevărat
viu în acest carusel al măștilor.
Romanul se remarcă astfel prin crearea
unui personaj feminin tulburător, care reușește să surprindă ceea ce Goethe
numea „eternul feminin” – Otilia Mărculescu. Otilia este, conform titlului,
personajul principal, eponim, ilustrând, din perspectiva autorului sufletul
complicat al femeii, imposibil de încadrat în normele unei epoci dominate de
mediocritate și avariție. Titlul romanului incită la reflecție: femeia – sursă
a frumuseții, a misterului, încifrare a vieții. De asemenea, titlul trimite și
la tipologia feminină propusă de Călinescu, de la femeia defeminizată (Aurica, Aglae), la femeia curtezană
(Georgeta) și până la femeia-copil-mister (Otilia).
Statutul moral și psihologic o definește
ca adolescentă inteligentă, contradictorie în comportament, amest fermecător de
inocență și maturitate. Otilia este construită prin cele mai moderne mijloace
epice, de relativizare a unei eroine și așa ambigue, prin definiție: fata
ingenuă, studentă la Conservator, capabilă de trăiri neașteptate și
neobișnuită, o enigmă pentru Felix și pentru Pascalopol.
Fiica celei de-a doua soții a lui Costache
Giurgiuveanu are „vreo optsprezece-nouăsprezece ani” și este caracterizată atât
direct, cât și indirect. Însușirile Otiliei sunt suma unor perspective ale
altor personaje (reflectare poliedrică): pentru Aglae și Aurica este o fată de
moravuri ușoare; pentru Stănică este o partidă bună, „protejata” lui moș
Costache, Pascalopol o protejează în mod patern, neștiind între ce tip de
dragoste să aleagă (de părinte sau viril); iar Felix receptează imaginea ei așa
cum este în realitate – copilăroasă, generoasă, capabilă de mari gesturi („fuga
în lume” cu el).
Perspectiva narativă este caracterizată
prin situarea naratorului în spatele personajelor și a evenimentelor,
extradiegetic, un narator omniscient și obiectiv. Prin caracterizarea directă
făcută de narator se completează personalitatea ei incitantă: „Ea visa viitorul
ca un șir de explozii neprevăzute. Putea s-o răpească un englez s-o ducă în
Indii, putea să-l roage pe Pascalopol s-o ducă în Rusia, dar să se fixeze pe
jumătate din grădina lui moș Costache îi era odios”.
Prin autocaracterizare este surprinsă atât
oroarea ei de a se fixa într-o formulă de viață: „Eu am un temperament
nefericit: mă plictisesc repede, sufăr când sunt contrariată”, cât și firea ei
oscilantă, uneori imprevizibilă, capabilă de hotărâri extreme: „Eu sunt o
zăpăcită, nu știu ce vreau”.
În construcția portretului fizic, autorul
folosește tehnica balzaciană a detaliului semnificativ, care trimite la o
trăsătură psihică – de exemplu, în scena jocului de cărți din incipit, prin
ochii lui Felix (ca personaj-receptor), este evidentă corespondența dintre
portretul fizic și trăsătura dominantă de caracter: „Fata, subțirică, îmbrăcată
într-o rochie foarte largă pe poale, dar strânsă tare la mijloc și cu o mare
coleretă de dantelă pe umeri, îi întinse cu franchețe un braț gol și delicat”.
Otilia este o fată fascinantă, naturală,
cu oate calitățile date de puritatea vârstei adolescentine, descrise în tonuri
romantice de scriitor, inconfundabilă prin portretul ei cu trăsături delicate,
pline de tinerețe și de inocență: „Fața măslinie, nas mic, ochi foarte
albaștri, trup subțiratic, cu oase delicate de ogar, de un stil perfect”.
În roman, triunghiul
Felix-Otilia-Pascalopol reprezintă conflictul erotic. Sentimentele care se
înfiripă la început între Felix și Otilia pornesc de la o apropiere firească
între doi tineri, dar și de la o grijă reciprocă între doi orfani ce simt
nevoia să se apere unul pe celălalt. Otilia concepe iubirea în felul aventuros al
artistului, dăruire și libertate absolută, pe când Felix e dispus să aștepte
oricât pănâ să se însoare cu ea. Diferența dintre ei și posibilitatea de a
reprezenta o piedică în calea realizării profesionale a lui Felix, o fac pe
Otilia să îl părăsească și să aleagă o căsnicie cu Pascalopol.
În finalul romanului, fotografia Otiliei,
făcută la Buenos Aires, unde ajunsese, după mărturia lui Stănică Rațiu „nevasta
unui conte, așa ceva”, conține imaginea unei doamne „foarte picante, gen
actriță întreținută”. Enigma ei, care a întreținut vie acțiunea romanului, se
spulberă, confirmând parcă ideea Otiliei despre feminitate: „Noi nu trăim decât
patru-cinci ani”. Otilia, fata însetată de ideal, exuberantă, a devenit o
femeie obișnuită, greu de remarcat într-un mediu ostil.
Condiția femeii, așa cum reiese din
imaginea acestui personaj, se situează dincolo de statutul tipic al femeii în
epocă, aflată în umbra bărbatului, fie ca nevastă (Olimpia cea plată, Aurica –
obsedată de mariaj), fie ca întreținută (Georgeta). Otilia sfidează căsnicia
înțeleasă ca oportunitatea obținerii unui statut social și material, iar felul
ei de a fi dovedește un spirit inteligent, care pune libertatea interioară mai
presus de orice.
Enigma Otiliei este „însăși feminitatea ei mereu proaspătă” (Pompiliu Constantinescu). Otilia rămâne o tulburătoare întruchipare a naturii contradictorii a sufletului feminin, una dintre cele mai reușite eroine din literatura română.
Enigma Otiliei este „însăși feminitatea ei mereu proaspătă” (Pompiliu Constantinescu). Otilia rămâne o tulburătoare întruchipare a naturii contradictorii a sufletului feminin, una dintre cele mai reușite eroine din literatura română.
Introduceti o argumentare prin care sa incadrezi textul i proza modernista
RăspundețiȘtergere