Enigma Otiliei, George Călinescu - roman realist-obiectiv
George Călinescu instituie, în perioada
interbelică, formula romanului realist obiectiv de factură balzaciană, prin
care a dorit să dea o replică literaturii subiective și cu accente lirice.
Proza sa cuprinde volumele: Cartea nunții,
Enigma Otiliei, Bietul Ioanide şi Scrinul
negru.
Enigma
Otiliei de George
Călinescu, publicată în 1938, corespunde estetic unei concepții realiste a
autorului, care transfigurează realitatea în artă printr-o tehnică balzaciană.
Problematica romanului este dată de patru teme evidente: cea socială,
particularizată în manieră balzaciană ca frescă a societății bucureștene de la
începutul secolului al XX-lea; a paternității și a moștenirii, tot o temă
balzaciană, cu filiații pe linia puterii nefaste a banului asupra individului
și a stratificării sociale cu repercursiuni privind relațiile interumane; tema
iubirii, corespunzând evoluției cuplului Felix-Otilia și tema formării, care-l
vizează pe Felix, erou de bildungsroman.
Titlul romanului incită la reflecție:
femeia – sursă a frumuseții, a misterului, încifrare a vieții. Otilia este,
conform titlului, personajul principal, eponim, ilustrând, din perspectiva
autorului sufletul complicat al femeii, imposibil de încadrat în normele unei
epoci dominate de mediocritate și avariție. Titlul trimite și la tipologia
feminină propusă de Călinescu, de la femeia defeminizată (Aurica, Aglae), la femeia curtezană
(Georgeta) și până la femeia-copil-mister (Otilia). De reținut este faptul că,
inițial, romanul s-a numit Părinții
Otiliei, sugestie balzaciană a paternității.
Compozițional, romanul se caracterizează
prin existența celor XX de capitole în care evenimentele și episoadele narative
sunt înlănțuite cronologic, liniar. Inserția unor elemente de modernitate –
între care analiza psihologică, prin intermediul căreia personajele au viață
interioară – întrerupe cronologia faptelor. De asemenea, se observă caracterul
scenic al multor fragmente, realizat prin dialog, prin tehnica restrângerii
treptate a focalizării, prin detaliile didascalice. În același sens, analepsa,
prolepsa și elipsa unor evenimente din diegeză sunt mărci ale modernității
romanului.
Perspectiva narativă este caracterizată
prin situarea naratorului în spatele personajelor și a evenimentelor, extradiegetic,
un narator omniscient și obiectiv. Timpul relatării evenimentelor este anterior
producerii lor, ceea ce susține ipostaza naratorului actor, are relatează
evenimente la persoana a treia.
Structura romanului este reprezentată de
evoluția acțiunii pe trei planuri narative: un plan al destinului lui Felix
Sima, adolescentul orfan care vrea să-și facă o carieră la București –
bildungsroman, legat de cel al Otiliei Mărculescu, al doilea plan – al luptei
clanului Tulea pentru averea lui Costache Giurgiuveanu și al treilea – al
evoluției arivistului Stănică Rațiu, personaj tipic pentru epoca de ascensiune
a burgheziei bucureștene dintre cele două războaie mondiale. Subiectul
romanului se construiește clasic prin articularea celor cinci momente ale
subiectului într-o perfectă coerență epică și estetică.
Expozițiunea se conturează din incipit,
unde se precizează timpul și locul acțiunii: 1909, în București. Descrierea
străzii Antim, a casei lui Costache Giurgiuveanu, a salonului unde pătrunde
Felix prima oară, oferă detalii concrete pentru imaginarea locului acțiunii. Naratorul
preia rolul de analist al snobismului burghezilor bogați, al kitschului
realizat în domeniul arhitecturii, mobilierului și aranjementelor interioare. Gustul
estetic al naratorului se manifestă critic și în privința vestimentației și a
machiajului unor personaje. Efectul de kitsch, amestecul de stiluri și impresia
de neîngrijit, surprinse în manieră balzaciană, indică trăsături ale
personajelor: salonul din casa Aglaei ilustrează lipsa de afectivitate,
meschinăria, mimarea bogăției; interiorul casei lui Pascolopol sugerează
caracterul blazat și sofisticat al moșierului; camera Otiliei desconspiră firea
ei jucăușă și contradictorie.
Expozițiunea cuprinde și o scenă, a
jocului de cărți din casa lui Giurgiuveanu, la care participă principalii
actanți ai romanului: clanul Tulea (Aglae, Aurica, Simion), Otilia Mărculescu,
moșierul Leonida Pascalopol, moș Costache Giurgiuveanu și Felix Sima. Aici se
conturează și principalele conflicte ale romanului: lupta pentru moștenirea lui
moș Costache și iubirea dintre Felix și Otilia.
Desfășurarea acțiunii este marcată de
raportarea naratorului la ordinea temporală. Deși, în linii mari, acțiunea este
organizată cronologic, se constată unele discontinuități, realizate prin
descrieri ale mediului sau analizei psihologice, prin regresii în trecut pentru
refacerea istoriei unor personaje, prin rezumarea unor fapte sau prin
anticiparea altora, ori prin simultaneitatea unor fapte petrecute în planuri
diferite.
După ce a pătruns în casa lui moș
Costache, Felix ia cunoștință cu ițele încâlcite ale luptei pentru averea
acestuia, avere râvnită de clanul Tulea, dar și de Stănică Rațiu (soțul
Olimpiei), elemente ce intră în paradigma conflictului exterior. Momentul când moș
Costache se îmbolnăvește, făcând un atac, accentuează dimensiunea conflictului
exterior. În apropierea Otiliei, tânărul descoperă și iubirea inocentă, dar și
gelozia față de potențialul candidat la mâna fetei, Pascalopol, ceea ce conduce
la un conflict interior, erotic.
În planul formării adolescentului Felix,
sunt prezentate evenimente din viața cotidiană, pagini din viața de student,
relația cu moș Costache și, nu în ultimul rând, aventura erotică a
personajului. Iluzia realistă, verosimilitatea sunt create în aceste episoade
narative, pentru cititor, ca și la Rebreanu, prin detalii topografice.
Viața interioară a lui Felix este
analizată pe un spațiu întins, atenția cititorului fiind atrasa deopotrivă de
suferința din dragoste și de reflecțiile despre dragoste ale acestuia: „Însă
Felix era întunecat dintr-o obscură gelozie”. Tehnica monologului interior este
utilizată pentru a demonstra latura profund morală a personalității tânărului.
În același timp, Felix se dovedește fidel idealului său de a-și face o carieră,
urmându-l pe tatăl său, doctorul Felix Sima.
Punctul culminant al acțiunii este
constituit de moartea bătrânului Costache Giugiuveanu. Profitând de faptul că
este singur, Stănică Rațiu caută cu forța sub saltea și găsește banii.
Deznodământul vizează distinct planurile
acțiunii. Otilia îl părăsește pe Felix, lăsându-l să-și finalizeze cariera
visată și se căsătorește cu Pascalopol; Stănică divorțează de Olimpia, și,
alături de Georgeta, face avere prin relați..
Finalul romanului, simetric cu incipitul,
este închis, conflictul s-a rezolvat și nu se poate imagina o altă rezolvșare.
Reluarea descrierii casei lui moș Costache și a vorbelor lui din incipit („Aici
nu stă nimeni!”), ca și reunirea a două dintre personajele importante în
acțiunea romanului (Felix și Pascalopol) reprezintă elementele de simetrie.
Finalul conține și un epilog despre soarta Otiliei. Întâlnindu-se cu Pascalopol
întâmplător, Felix află că acesta a divorțat de Otilia, lăsând-o liberă.
În roman se dezvăluie și o impresionantă
frescă a societății burgheze din București, la începutul secolului al XX-lea,
creată prin viziunea critică și caricturală a autorului. Maniera de figurare a
lumii aparține tot tehnicii balzaciene, critica literară vorbind chiar desrpre
o comedie umană călinesciană, ale cărei elemente structurale sunt: arhitectura,
interioarele, vestimentația, mentalitatea epocii etc. „La G. Călinescu este un
balzacianism fără Balzac. [...] În fine, dacă Balzac are vocația de a crea
viață, G. Călinescu o are pe aceea de a o comenta.” (Nicolae Manolescu) Concepția
depsre viață a personajelor, ipocrizia care domină în relațiile interumane, char
în cele de rudenie, instituția căsătoriei, relația dintre părinți și copii și,
nu în ultimul rând, problema orfanilor și, implicit, a paternității conturează
un univers verosimil.
Personajele din Enigma Otiliei subliniază realismul clasic balzacian, sunt
purtătoare ale unei trăsături dominante de caracter, formând o tipologie
realist-clasică: Costache Giurgiuveanu – avarul, Stănică Rațiu – arivistul;
Aglae – „baba absolută fără cusur în rău”, Aurica – fata bătrână. Singură,
Otilia Mărculescu sparge tiparele clasice, fiind unicul personaj cu adevărat
viu în acest carusel al măștilor. Felix o consideră o ființă ocrotitoare, iar
Otilia este mijlocitorul ce-i permite tânărului să cunoască și celelalte
caractere ale clanului Tulea.
Enigma
Otiliei este un roman
clasic, de tip balzacian, care focalizează mai multe spații ale ficțiunii,
determinate de tot atâtea teme literare – e un roman al moștenirii, al
orfanului, al paternității eșuate, al mediilor periferice într-o lume
bucureșteană de la începutul secolului al XX-lea, aflată sub influența
covârșitoare a banului – și care ajunge să se aproprie de paradigma
modernității.
Superb😘😉
RăspundețiȘtergere