Baltagul, Mihail Sadoveanu - roman traditional
Romanul interbelic românesc urmează mai multe
direcții, între care cea a realismului social și psihologic. O abordare
particulară a acestei formule este reprezentată de Baltagul, apărut în 1930, după ce arta narativă sadoveniană
triumfase prin volumul Hanu Ancuței,
publicat în 1928. Baltagul este un
roman obiectiv și tradițional, un univers închis de semnificații care propune o
situație de viață verosimilă, cu eroi veridici înfățișați într-o relatare cronologică,
sobră și detașată, realizată la persoana a III-a.
Sadoveanu surprinde în această creație a satului
moldovenesc de munte în primele decenii ale secolului al XX-lea și sunt
urmărite, atât viața comunității rurale arhaice, cât și o istorie pastorală
dramatică: uciderea unui cioban, din lăcomie, de către alți doi, găsirea
ucigașilor și supunerea lor în fața judecății umane și divine. Această a doua
direcție tematică descoperă și alte aspecte fundamentale pentru derularea
epicului: dragostea, călătoria, inițierea. În operă se disting motive literare
de largă circulație, precum: călătoria inițiatică, invidia ca motivație a
actului ucigaș, animalul credincios, coborârea în infern (vegherea în râpă a
mortului), comunicarea om-natură.
Ca în orice scriere de factură realistă, indicii
de spațiu sunt esențiali pentru așezarea ficțiunii în liniile generale ale
realului. Acțiunea se deschide la Măgura Tarcăului, unde o nevastă de oier,
Vitoria Lipan, cade pradă gândurilor sumbre provocate de întârzierea neobișnuit
de mare a soțului său, plecat la Dorna, pentru a-și spori turmele
Odată fixat nucleul narațiunii, Sadoveanu se
orpește asupra specificului vieții muntenilor, cu detalii care fac din roman o
scriere monografică. Bărbații își câștigă pâinea doborând brazii și
trimițându-o pe plute, la Galați, iar cei mai vrednici întemeiează stâni în
munte. Uneori, femeile rămân văduve înainte de vreme. Duc o viață grea „în
satul risipit pe râpi sub pădurea de brad”, înseninată totuși de cumetrii și
nunți, precum acelea la care Nechifor Lipan își spunea poveștile înțelepte
despre soarta muntenilor, veniți la împărțirea de câtre Dumnezeu a darurilor.
La Măgura Tarcăului a fi gospodar înseamnă a avea casă nouă în sat și oi la
munte. Un astfel de bărbat chibzuiește Vitoria pentru fiica ei, Minodora și la
o astfel de întocmire visează argatul Mitrea pentru a putea să se însoare.
Autoritatea tutelară este preotul, devenit „în pustia asta de munte, și primar,
și subprefect”. Oamenii trăiesc „cum au apucat”, „ca pe vremea lui Burebista”,
dar unii dintre ei, în special bărbații, care fac drumurile transhumanței, știu
și binefacerile civilizației: trenul, telefonul, telegraful și rigorile legii
impuse prin slujbașii satului.
Superstițiile și deprinderile de a citi semnele
naturii sunt active. Vitoria îl viserază pe Nechifor trecând călare o apă
neagră, dar nu îi vede fața, observă cântatul cocoșului și se convinge astfel
că soțul ei e mort înainte ca vreun fapt concret să o poată lămuri. Bătaia
vântului, culoarea brazilor, intensitatea luminii sunt pentru munteancă semne
adupă care își trăiește viața sau sunt îndemnuri pentru pornirea la drum sau
pentru popas.
Indicii temporali evidențiază repere ale vieții
spirituale ale localnicilor („Sămedru”, Sfântul Andrei, Boboteaza, Postul Mare),
fără să realizeze o racordare cronologică strictă al evenimentelor.
Autorul creează o umanitate pe care o înzestrează
cu o fidelitate absolută față de rădăcinile ei. Muntenii sunt trăitorri în
„locuri strâmte, între stânci de piatră”, unde „bat puhoaiele”. Asemenea oameni
sunt totuna cu locurile, capabili să înfrunte orice vitregii ale sorții,
„răbdători în sufrerinți ca și-n ierni cumplite”, făpturi zămislite în mit și
aruncate în istorie. Prin ei se evidențiază viziunea despre lume a
scriitorului: unitatea firii, legătură trainică și de neînfrânt dintre viață și
moarte, credința în puterea binelui, admirația față de sufletele puternice și
curate.
Titlul desemnează unealta civilizației pastorale
căruia îi aparțin personajele. De-a lungul firului epic, baltagul este amintit
de mai multe ori. Mama poruncește pentru fiul său un baltag pe care îl
sfințește preotul, îi cere să-l ascută bine, îl avertizează pe Gheorghiță de
pericolele la care o supune un tovarăș întâmplător de călătorie. În același
timp, unealta este evocată în mâinile lui Calistrat Bogza și pe ea nevasta de
la Măgura-Tarcăului „vede scris sânge” și cu ea tânărul Gheorghiță înfăptuiește
actul justițiar din final, lovindu-l pe ucigașul tatălui său în frunte.
Baltagul este deci mai mult decât o unealtă, este arma pusă în slujba dreptății
care se cere să rămână nefolosită în alt scop și este totodată instrumentul
crimei.
Conflictul este suferat încă din primele pagini
ale romanului. Nechifor Lipan, plecat din vară, să cumpere oi la Dorna, nu se
mai întoarce nici până la sfârșitul toamnei.
Întârzierea lui provoacă neliniști soției. Aceasta este inițial sursa
conflictului interior trăit de Vitoria. La scurtă vreme, după ce se strâng mai
multe semne rău prevestitoare, zbuciumul ei se intensifică, căci îl știe omorât
mișelește, prăvălit în vreo râpă, fără lumânare și fără slujbă. Din acest
moment și până la finalul acțiunii, frământările Vitoriei sunt descrise de
către autor cu ajutorul opoziției lumină-întuneric: „Ființa ei începea să se
concentreze asupra acestei umbre, de unde trebuia să iasă lumin” sau „Vitoria
clipi din ochi asupra unei întuneric care-i izbunicse înauntru”.
Conflictul exterior ocupă un spațiu redus fiind
plasat spre sfârșitul acțiunii. Înfruntarea de câtre Gheorghiță a ucigașului
tatălui său e pregătită minuțios de către văduva care știe că „va găsi un
mijloc ca mintea ei să ajute și brațul lui să lucreze”. Lovitura dată de băiat
dată de băiat lui Bogza cu același baltag cu care fusese doborât Nechifor nu
mai este decât replica fizică a aceleiași pedepse aplicate moral în timpul
praznicului. Întât, gospodarul de la Doi Meri suferă tortura psihologică a
bănuielilor muntencei și a reconstituirii crimei, făcute publică descumpănitor
de minuțios. Abia apoi el se prăvălește sub lovitura lui Gheorghiță și sub
furia câinelui Lupu. Dacă zbăterea lăuntrică a eroinei ia sfârșit odată cu
împlinirea misiunii sale sacre de a orândui cele de cuvință pentru odihna
sufletului celui dispărut și odată cu dezvăluirea făptașilor, conflictul
exterior nu primește o rezolvare la fel de senină. Bogza îi cere femii,
înaintea morții, iertare pentru fapta lui ticăloasă, dar Vitoria îi refuză
liniștea de pe tărâmul de dincolo, spunându-i rece: „Dumnezeu să te ierte”.
Romanul își are punctul de plecare în uciderea
ciobanului mai bogat, prezentată ca posibilitate doar, în balada Miorița, ceea ce înseamnă că scrierea
sadoveniană prelungește scenariul ipotetic din baladă, dându-i consistența
faptului împlinit. Părții lirice din opera populară îî ia locul desfășurarea
epică: ciobanul este căutat nu de mamă, ci de soția sa împreună cu fiul, trupul
său nu va fi înmormântat „în strunga de oi”, ci în cimitirul satului Sabasa,
ucigașii nu sunt lăsați să primească doar pedeapsa divină, ci sunt supuși întâi
justiției omenești. Miticul e transplantat în concretul istoric, Sadoveanu
proiectând o lume conservatoare în care legile nescrise funcționează mai bine
decât cele oficiale, unde morții poruncesc celor vii și unde funcționează legea
baltagului.
Din punct de vedere compozițional, romanul este
alcătuit din 16 capitole care înfățișează o poveste de viață cu o obârșie în
mit, pe de o parte în cel mioritic, pe de altă parte în cel egiptean (al lui
Isis și Osiris), așa cum demonstrează Alexandru Paleologu în lucrarea sa Treptele lumii sau Calea către sine a lui
Mihail Sadoveanu. Legenda plasată în incipit coagulează sensul tuturor
faptelor narate, după cum motto-ul are rol de avertisment asupra întâmplărilor
tragice ce vor fi dezvăluite. Întregul traseu dramatic al Vitoriei Lipan, ca și
povestea ei de viață, sunt anticipate în povestirea inițială în care sunt
surprinse coordonatele existenței aspre a muntenilor trăitori „în locuri
strâmte, între stânci de piatră”.
Spre deosebire de incipit, finalul este construit
brusc ca o cădere neașteptată de cortină, regizat nu din perspectiva
naratorului, ci a eroinei care, eliberată de greaua sarcină încredințată de
dragostea față de soț, de datină și de responsabilitatea față de urmași.
Monologul ultim al Vitoriei este expresia biruinței asupra morții, a cugetului
curat asupra josniciei. Nota de umor produsă de replica finală: „Iar pe soru-ta
să știi că nici cu un chip nu mă pot învoi ca s-o dau după feciorul acela nalt
și cu nasul mare al dăscăliței lui Topor.” detensionează atmosfera încărcată,
chiar sumbră în care se desfășoară acțiunea și subliniază firea aprigă,
neînduplecată a Vitoriei Lipan.
Într-o narațiune simplă, care avansează liniar, cu
puține momente de retrospecție (amintirile Vitoriei și ale celor care l-au
cunoscut pe Lipan), detaliul semnificativ decupează psihologii, adâncește
percepția lectorului asupra eroilor: „Ea însă se socotea moartă, ca și omul ei
care nu era lângă dânsa. Abia acum înțelegea că dragostea ei se păstrase ca-n
tinereță. S-ar fi cuvenit să-i fie rușine, căci avea copii mari, însă nu
mărturisea asta nimănui, decât numai sieși, nopților și greierului din vatră.”.
Un asemenea procedeu, care lamurește resorturile lăuntrice ale Vitoriei, îl
face pe Al. Paleologul să vadă în Baltagul,
în primul rând, un roman de dragoste.
Tehnica punctului de vedere dezvăluie, pe alocuri,
un naratori implicat („...toate urmau ca pe vremea lui Burebista, craiul nostru
cel de demult.”), chiar ironic („În Suha, domnul Anastase Balmez și-a început
cercetările lui cu o dibăcie de care se simțea cu drept cuvânt mândtru”).
Uneori, narațiunea suprapune perspectiva auctorială cu cea a eroinei: „Domnul
Iorgu Vasiliu părea om așezat, căci purta ochelari și scria într-un catastif.
Avea cheile, ceea ce dovedea muntencei că era și prea învățat”. Pe ansamblu
însă se impune vocea naratorului obiectiv având atributele omniscienței și ale
omniprezenței.
Baltagul este o experiență romanescă valoroasă, în
contextul prozei românești interbelice și rămâne „prin repeziciune și
desăvârșit echilibru al expresiei, una din cele mai bune scrieri ale lui
Sadoveanu” (G. Călinescu).
Comentarii
Trimiteți un comentariu