Baltagul, Mihail Sadoveanu - caracterizare
Romanul interbelic românesc urmează mai multe
direcții, între care cea a realismului social și psihologic. O abordare
particulară a acestei formule este reprezentată de Baltagul, apărut în 1930, după ce arta narativă sadoveniană
triumfase prin volumul Hanu Ancuței,
publicat în 1928. Baltagul este un
roman obiectiv și tradițional, un univers închis de semnificații care propune o
situație de viață verosimilă, cu eroi veridici înfățișați într-o relatare
cronologică, sobră și detașată, realizată la persoana a III-a.
Sadoveanu surprinde în această creație a satului
moldovenesc de munte în primele decenii ale secolului al XX-lea și sunt
urmărite, atât viața comunității rurale arhaice, cât și o istorie pastorală
dramatică: uciderea unui cioban, din lăcomie, de către alți doi, găsirea
ucigașilor și supunerea lor în fața judecății umane și divine. Această a doua
direcție tematică descoperă și alte aspecte fundamentale pentru derularea epicului:
dragostea, călătoria, inițierea. În operă se disting motive literare de largă
circulație, precum: călătoria inițiatică, invidia ca motivație a actului
ucigaș, animalul credincios, coborârea în infern (vegherea în râpă a mortului),
comunicarea om-natură.
Personajul este o existență fictivă, integrată în
sistemul de interacțiuni al structurii narative, construită după modelul
realității sau plăsmuită de fantezia scriitorului, purtător al mesajului operei
literare, numit de altfel „ființă de hârtie” (Rolland Barthes). În literatură,
categoria personajului reflectă o anumită viziune despre lume a scriitorilor în
diverse epoci culturale. Vitoria Lipan, eroina romanului lui Sadoveanu, este o
astfel de plăsmuire, iar fiul ei, Gheorghiță, este pregătit pentru a deveni un
asemnea om puternic, pe care soarta, oricât de neîndurătoare, să nu-l înfrângă.
Nechifor Lipan însuși este întruparea aceluiași prototip uman.
În realizarea acestor personaje, Sadoveanu nu se
străduiește să le dăruiască un anumit chip, ci mai ales un anume suflet.
Portretul fizic al Vitoriei este destul de vag. E o femeie încă destul de
frumoasă, „cu ochii ei căprii în care parcă se răsfrângea lumina castanie a
părului”.
Portretul moral este complex și se contruiește din
comportament, atitudini, relații cu celelalte personaje etc. Ca nevastă de oier
și gospodină într-un sat patriarhal, de munte, ea este obișnuită cu drumurile
lungi ale soțului și, în consecință, cu exercitarea atribuțiilor ei de femeie
cât și a a sarcinilor ce îi revin din absența bărbatului. Își crește copiii cu
severitate, în spiritul ferm al tradiției, asprimea dovedindu-se în special
față de Minodora, vinovată, în ochii mamei, de acceptarea tendințelor moderne:
„Acum vă strâmbați una la alta și nu vă mai place catrința și cămașa; și vă ung
la inimă lăutarii când cântă câte un valț nemțesc. Îți arăt eu coc, valț și
bluză, ardă-te para focului să te ardă! Nici eu, nici bunică-mea nn-am știut de
acestea și-n legea noastră trebuie să trăiești și tu”.
Vitoria Lipan este un personaj exponențial, are
grija gospodăriei, păstrează rânduiala sărbătorilor, cinstește pe pruncul abia
botezat ca și pe mirii întâlniți pe drum, fapte care pun în lumină atașamentul
ei față de valorile lumii în care trăiește, dar și devotamentul în îndeplinirea
rolului ei într-o comunitate de tip arhaic condusă de legi precise, nescrise.
Sentimentul ei dominant este dragostea purtată lui Nechifor. Când intuiește că
bărbatul ei este mort, atitudinea ei față de ceilalți devină dură, pe alocuri
răutăcioasă. Problemele existenței o fac insensibilă la dorințele celorlalți.
Pe Minodora o respinge cu brutalitate când aceasta vrea să o ajute la strânsul
mesei, iar pe Gheorghiță îl lasă să privegheze în râpa de la Crucea Talienilor,
chiar dacă copilului îi este frică. Față de străini e precaută și în chip fals,
uneori, umilă. Comportându-se astfel, poate iscodi, atrăgând simpatia sau
sprijinul celor din jur.
Cufundarea în sine, rezultată din supuneresa în
fața bănuielilor sumbre, o face zgârcită la vorbă sau batjocoritoare. Pe
Gheorghiță îl apostrofează: „- Dragul mamei cărturar, se vede că mintea ta e-n
cărți și-n solve. Mai bine ar fi să fie la tine în cap.”. În discuția cu
subprefectul Anastase Balmez, este insinuantă și capabilă să-i impună acestuia
direcția cercetărilor, vorbindu-i despre existența unui virtual martor al
tranzacției oilor, dintre Nechifor și ceilalți doi ciobani, în absența căruia
cei doi rămân potențialii vinovați. Scena praznicului o arată de o stăpânire de
sine aproape inumană. Vorbele ei, când pline de o stimulată bunăvoință, când
aspre ca un bici, îl fac pe Calistrat Bogza să se mânie și, în cele din urmă,
să se trădeze.
Autocaracterizarea stă și ea sub disimulării.
„Grăiesc și eu ca o minte slabă ce mă aflu” îi
spune Vitoria subprefectului alarmat de forța psihică excepțională pe
care o descoperă în această femeie. Munteanca, neștiutoare de carte, se pleacă
în fața puterii de a descifra solveele fiului său, dar aprecierea lui și
desconsiderarea față de sine nu sunt întru totul sincere: „Văd că toți sunteți
cu cap și cu învățătură. Numai eu îs o proastă.”.
Prin mentalitate și convingeri se dezvăluie
credința muntencei că toate câte sunt alcătuiesc o carte ale cărei semne sunt
inteligibile pentru cel care știe să privească sau să asculte cu atenție. Pentru
că viața și moartea sunt consubstanțiale, iar separația lor este aparentă,
Sadoveanu atribuie Vitoriei puterea de a comunica, în anumite clipe, cu soțul
ei: „Din întunericul ei, în care se depărta, pentru întâia oară Lipan se
întorsese arătându-și fața și grăind lămurit numai pentru urechile ei.”. Și,
cum omul nu poate fi despărțit de natură, Vitoria află, în puterea vântului sau
a soarelui, în culoarea brazilor sau a norilor, porunci pentru drumul ori
cercetările sale.
Reacțiile psihologice ale eroinei sunt urmărite cu
finețe de către autor. Într-un singur moment femeia își dovedește slăbiciunea,
și anume când găsește osemintele lui Lipan în râpă. Strigându-l pe numele
adevărat, Gheorghiță, înfioară muntele cu chemarea ei îndurerată. În rest,
suferința i se păstrează în straturile cele mai adânci ale sufletului.
Caracterizată de
celelalte personaje, Vitoria apare ca „fărmăcătoare; cunoaște gândul omului”
(Gheorghiță); stăpânită de „cei șapte draci” (Nechifor); de o frumusețe încă
ispititoare (negustorul David). Aceste
perspective diverse îi conturează, în chip esențial, portretul: un om frumos și
puternic, cu o voință de neclintit, capabil să citească firea și gândul celui
din fața sa.
Nicolae Manolescu îi concentrează însușirile într-o observație remarcabilă: „Vitoria este o Penelop pe care împrejurările o împing să plece în căutarea lui Ulise”. Pentru Tudor Vianu, „chipurile lui Sadoveanu exprimă forma supremă a expansiunii vieții și reprezintă în cadrul de legendă cu care îi înconjoară scriitorul, tipuri de creatori, ființe care își croiesc soarta lor”.
Nicolae Manolescu îi concentrează însușirile într-o observație remarcabilă: „Vitoria este o Penelop pe care împrejurările o împing să plece în căutarea lui Ulise”. Pentru Tudor Vianu, „chipurile lui Sadoveanu exprimă forma supremă a expansiunii vieții și reprezintă în cadrul de legendă cu care îi înconjoară scriitorul, tipuri de creatori, ființe care își croiesc soarta lor”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu