Moara cu noroc, Ioan Slavici - nuvelă psihologică
Ioan
Slavici este considerat „părintele
nuvelei românești” și supranumit „un Balzac al satului românesc”, deoarece
descrie tradiții, obiceiuri, datini, relații interumane și interetnice ale
satului transilvănean în secolul al XIX-lea aflat sub influențe capitaliste.
Întreaga creație a lui Slavici este o pledoarie pentru echilibrul moral, pentru
înțelegere și chibzuință prin iubirea de oameni și prin păstrarea măsurii în
toate, iar orice abatere este grav sancționată de către autor. Unul din viciile
pedepsite este ispita banului. Romanul Mara,
nuvelele O viață pierdută, Comoara și mai ales Moara cu noroc gravitează în jurul acestei teme.
Moara
cu noroc a fost publicată
în volumul Novele din popor în 1881
și reprezintă „prima mare nuvelă realistă din literatura română” (Nicoale
Manolescu) cu elemente de analiză psihologică a personajelor. Specie a epicii
în proză, nuvela Moara cu noroc are
un singur fir narativ, liniar, care se dezvoltă după modelul momentelor
subiectului. „Nuvelă solidă cu subiect de roman” (G. Călinescu), opera lui
Slavici aduce în prim-plan un personaj complex, cârciumarul Ghiță, zugrăvind pe
mai multe planuri conflictul dintre fondul uman cinstit și dorința de a face
avere (patima banului), precum și urmările umane și psihologice ale acestuia. Scriitorul
este un moralist care îndeamnă la cumpătare. Excesul este funest, și pe el nu
se poate întemeia o existență onestă. „Cumințenia” înseamnă acceptare a
soartei, dar și o automulțumire, uneori de aspect filistin. Cu atât mai mult,
autorul va condamna arghirofilia, evenimentele relatate ilustrând de nenumărate
ori influența nefastă a banului: „Sancționarea drastică a protagoniștilor e pe
măsura faptelor săvârșite, lor lipsindu-le stăpânirea de sine, simțul măsurii
și cumpătul.” (Pompiliu Marcea)
Nuvelă realistă de factură psihologică, opera
lui Slavici urmărește efectele dezumanizante ale dorinței de îmbogățire pe
fondul surprinderii lumii transilvănene a secolului al XIX-lea. Acțiunea este
construită cronologic, evenimentele desfășurându-se pe parcusul unui an
calendaristic delimitat pe baza unor coordonate religioase (Sfântul Gheorghe,
Paști). Este urmărită transformarea gradată a cârciumarului Ghiță de la omul
onest, harnic și care ține la valorile familiei, într-un om dominat de arghirofilie,
de orgoliu și de dorința de putere. Tema dezumanizării este dublată de cea a
destinului implacabil pe care Ghiță are iluzia că îl poate controla, comițând
însă greșela care va conduce în final la pedeapsa capitală.
Titlul nuvelei indică reperul spațial al
evenimentelor: moara situată la răscruce de drumuri (între Ineu și Fundureni).
Conotativ, tilul are valoare simbolică, anunțând măcinarea sufletească a lui
Ghiță și punând în evidență componenta psihologică a nuvelei. Sintagma „cu
noroc” poate fi pusă în relație cu motivul destinului schimbător, dezvoltat în
întreaga nuvelă. Plasarea exactă în timp și spațiu a acțiunii oferă nuvelei
caracterul realist, întărind astfel veridicitatea evenimentelor prezentate și
dând impresia realității (trăsătură esențială a prozei realiste). Autorul pune
în circulație, înaintea lui Sadoveanu, motivul hanului, al cârciumei, ca loc de
popas și de întâmplări extraordine, adevărat topos al literaturii universale: „Hanul
devine pentru moment un fel de centrum mundi,
loc care strânge ca într-un ghem toate firele narative, oferind eranul prin care
se proiectează toate conflictele dintre personaje.” (Mircea Popa). Orientarea
către tematica socială (reprezentată prin patima banului), autorul surprinzând
astfel relația dintre om și mediul în
care acesta trăiește, este caracteristică nuvelei realiste.
Atât în nuvele, cât și în romane, Slavici
utilizează o limbă lipsită de provincialisme, care țintește claritatea și
exactitatea comunicării, de unde și preferința
pentru cuvintele uzuale. Neologismele sunt puține și folosite cu
chibzuință. Topica este adeseori influențată de poziția naratorului, implicat
în evenimentele relatete. La realismul nuvelelor și romanelor sale contribuie
într-o măsură deosebită procedeele retoricii populare (fraze scurt, stil
indirect, interogații, expresii și imagini specifice), precum și folosirea unor
proverbe și zicători. Perspectiva narativă este cea obiectivă, naratorul fiind
omniscient și omniprezent.
Datorită intrigii complexe, riguros
consolidată, pe parcusul nuvelei se dezvoltă conflicte deopotrivă exterioare și
interioare. Conflictele exterioare sunt de natură socială (între Ghiță și Lică,
cârciumarul dorind să aibă averea și respectul de care se bucură sămădăul), de
natură conjugală (între Ghiță și Ana – care se îndepărtează de soțul ei), cât
și de natură etică (între Ghiță și morala colectivă a comunității arhaice,
morală a cărei povară Ghiță o resimte constant).
Morala colectivă a comunității rurale este
subliniată încă din primul capitol (incipitul nuvelei) prin vorbele bătrânei
(„Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci dacă-i vorba, nu bogăția, ci
liniștea colibei tale te face fericit.”, „Sâmțeam eu că nu are să iasă bine;
dar așa le-a fost data!”), reprezentantă a acestei comunități arhaice.
Apartenența ei la această comunitate este evidențiată prin lipsa identității,
implicit lipsa numelui. Cuvintele bătrânei din primul capitol (cu rol de
prolog) ilustrează conflictul dintre generații, traducând într-un percept moral
concepția tradițională conform căreia fericirea nu înseamnă bani, ci liniște
sufletească și acceptarea sorții. De asemenea, cuvintele bătrânei pot
reprezenta o premoniție, un advertisment pe care Ghiță îl ignoră, crezând că se
poate opune destinului. Vorbele bătrânei din ultimul capitol (cu rol de epilog)
confirmă premoniția inițială și pun în lumină semnificația morală a întregii
întâmplări. Pe de altă partă, acestea reflectă ignoranța bătrânei care pune
totul sub semnul destinului, conform mentalității populare.
Se
reflectă astfel opoziția la schimbarea de mentalite din societatea vremii,
datorită relațiilor economice de tip capitalist din a doua jumătate a secolului
al XIX-lea. Conflictul interior este
generat de cel exterior și are ca rezultat frământările și trăirile interioare
tensionate ale lui Ghiță. Motivațiile antagonice ale protagonistului și anume:
dragostea pentru familie și dorința exprimată explicit la un moment dat de a nu
fi avut soție și copii; dorința de a fi perceput ca un om onest și patima
înavuțirii sunt, de asemenea, elemente care generează conflictul interior.
Ceea ce distinge nuvela psihologică de
alte tipuri de nuvelă este accentul pus pe trăire, pe analiza vieții interioare
a personajelor. Eroul este sursprins într-o situație-limită, urmărită de autor
ăn cauzalitatea și evoluția ei în conștiință. Nuvela Moara cu noroc propune un studiu de caz: dezumanizarea ca efect al
dorinței de înavuțire, dar vorbește, de asemenea, despre manipulare, vinovăție,
singurătate, lipsă de comunicare.
Viața exterioară a lui Ghiță este
subordonată și detașată de viața lui interioară, de frământările și de trăirile
din mintea și sufletul lui. Apariția lui Lică la moară reprezintă o
concretizare a temerilor lui Ghiță și momentul în care acesta este angrenat în
procesul de dezumanizare. Cârciumarul se opune încercărilor sămădăului de a-l
supune, însă Lică este mult mai puternic, reușind să-și impună condițiile fără
a oferi ceva concret, ceea ce conduce la suprimarea libertății și autonomiei
cârciumarului. Abil cunoscător al psihologiei umane, sămădăul exploatează
punctele vulnerabile ale lui Ghiță, ajungând în final nu doar să-l transforme
în sluga sa, ci să-i zdruncine echilibrul interior.
Astfel, treptat, în sufletul lui Ghiță se
instaleză neliniștea; bărbatul devine ursuz, brutal cu Ana căreia îi lasă în
momentele de tandrețe vânătăi pe braț – dovadă a puternicei tensiuni
interioare. Se îndepărtează de familie, ascunzându-și neliniștea și temerile,
dar mai ales relația cu Lică. Dragostea pentru bani este unealta cu care
sămădăul reușește să și-l facă tovarăș pe cârciumar, Lică oferindu-i șansa de a
se îmbogăți cu rapiditate, alimentându-i astfel patima înavuțirii. Dorința de a
fi perceput ca om onest este o altă slăbiciune a lui Ghiță pe care Lică o
urmărește pentru a-l domina, procedând în așa fel încât cârciumarul să fie
acuzat de complicitate la jefuirea arendașului.
Momentul judecării lui Ghiță este una
dintre etapele definitorii ale decăderii morale a personajului. Judecata îl
determină pe cârciumar să conștientizeze gravitatea acțiunilor sale care au
condus la degradarea imaginii în familie și la pierderea respectului
colectivității. Consecința imediată este pierderea respectului de sine atâta
vreme cât pentru Ghiță omul este suma opiniilor celorlalți despre el. Lui Ghiță
îi este oficializată în acel moment ticăloșia și lipsa de onestitate, fiind
achitat și eliberat pe chezășie.
Ghiță se autoiluzionează și ajunge să se
scuze lamentabil, justificându-și sieși faptele prin nevoia păstrării
echilibrului inițial și a protejării familiei, de fapt toate acestea fiind
determinate și alimentate de dorința de îmbogățire și de putere: „Ei, ce să-mi
fac dacă e în mine ceva mai tare decât voința mea?! Nici cocoșatul nu e vinovat
că are cocoașă! El mai mult ca oricine și-ar dori să n-o aibă!” Cârciumarul
ajunge să decadă treptat din cauza cârdășei cu sămădăul, personificare a
destinului său pe care ar fi trebuit să îl înfrunte: „Dacă la început Ghiță
este un personaj tulbure, indecis și moale, în lupta cu tumultuosul Lică, el se
îndarjește și se fortifică (parte sub infleunța spiritului justițiar al lui
Pintea), până-ntr-acolo încât este gata să jertfească totul pentru a obține
răzbunarea dorită.” (Mircea Popa). Greșește însă folosind-o drept momeală pe
Ana, sperând că femeia va rezista avansurilor sămădăului.
Uciderea Anei reprezintă momentul maxim al
dezumanizării lui Ghiță. Cârciumarul își ucide nevasta pentru că nu poate
accepta trădarea acesteia, dar și pentru a o elibera de chinul păcatului
săvârșit. „Ceea ce face el nu este de fapt un omor – afirmă Magdalena Popescu –
ci o ucidere comună și salvatoare, încercând să scoată prin rău alt rău: femeia
care prin păcat se identifică cu seducătorul ei. Dar omorul are mai ales înțelesul
unui act de dragoste, ba chiar de paternitate. Ghiță vrea să-și scape femeia
din imensul chin al păcatului, al pierderii individualității prin care el
trecuse până atunci.” Uciderea lui Ghiță este un act justițiar, iar focul de la
moară are rol purificator.
Analiza psighologică a personajelor este
realizată cu mijloace tradiționale: comentariul naratorului ominscient, notația
gesturilor, a mimicii și a tonului vocii, dialogul dintre personaje, monologul
interior transcris între ghilimele, folosirea stilului indirect liber (cu rol
în ambiguizarea relației dintre vocea naratorului și vocea personajului).
Originalitatea creației lui Slavici constă
în conținut, în fenomenele de viață pe care le explorează și în vigoarea cu
care le expune, nuvelele caracterizându-se prin tonalitate gravă, sobră a
limbajului, claritatea exprimării, tendința vădit moralizatoare, veridicitatea
faptelor prezentate și folosirea analizei psihologice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu