Povestea lui Harap-Alb, Ion Creangă
Termenul de basm provine din slava veche
și înseamnă născorcire, scorneală. Basmul desemnează o specie universală a
epicii populare sau culte, de regulă în proză, care propune o lume cu totul
aparte, definită de fabulos și miraculos, construită pe alte coordonate decât
cele ale realității, în care forțele reprezentante ale Binelui triumfă
întotdeauna asupra Răului. Spre deosebire de basmul popular, basmul cult are un
autor consacrat și poartă amprenta stilului individual al scriitorului.
Basmul cult românesc se dezvoltă ca specie
literară în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Criticul literar G.
Călinescu definea basmul ca „oglindire a vieții în moduri fabuloase”.
Alternarea realității se face prin interferența naturalului cu supranaturalul,
prin apariția imposibilului în mecanica existenței. Astfel, basmul este la
origine un mit care s-a degradat și s-a transormat permanent, contaminându-se
cu elemente concrete, locale sau etnice, iar uneori păstrează în forme
„degradate” reminiscențe din cosmologii arhaice, din ritualuri și tehnici de
inițiere.
Dezvoltarea narativă a basmului se realizează
în funcție de o stereotipie manifestată atât în prezența formulelor specifice,
menite să facă trecerea de la planul realității la cel al fabulosului și
invers, cât și în structurarea conținutului, în tema generală a confruntării
dintre forțele Binelui și forțele Răului. De asemenea, se valorifică motive
specifice: motivul împăratului fără succesor, motivul superiorității mezinului,
motivul călătoriei (al drumului) inițiatic, motivul probelor, al căsătoriei, al
recompensei, motivul „lumii pe dos”.
Povestea
lui Harap-Alb de Ion Creangă a fost publicată în 1877 în revista
Convorbiri literare și este
considerată „ o sinteză a basmului nostru și cel mai frumos basm românesc”
(Pompiliu Constantinescu). Acesta respectă particularitățile basmului ca gen
proxim, diferența specifică fiind constituită de originalitate, de
individualizarea conform talentului și viziunii despre lume a autorului. Basmul
lui Creangă are trăsături care îl singularizează: miraculosul devine „un simplu
ingredient pentu puterea realistă a picturii oamenilor și a vieții lor
sufletești” (Garabet Ibrăileanu), evidențiindu-se caracterul realist, care
constrastează cu apariția supranaturalului ce pare a fi pusă la cale tocmai
pentu a dovedi inconsistența acestuia.
Alte trăsături care întregesc
originalitatea textului lui Ion Creangă sunt oralitatea, umorul (evidențiat
prin exprimarea mucalită ca în Amintiri
din copilărie), erudiția paremiologică, avalanșa de zicători, proverbe,
expresii idiomatice („a strica orzul pe gâște”), ironia (folosirea
diminutivului „băuturică” pentru cele 12 butoaie cu vin de la proba Împăratului
Roș), precum și plăcerea acumulării detaliilor. Puternic evidențiată,
oralitatea are capacitatea de a crea impresia graiului viu, țărănesc, care
trimite la originea basmului, dar de fapt reprezintă o construcție care doar
asimilează un fond folcloric, esența fiind extrasă și prelucrată prin prisma originalității.
Erudiția paremiologică este rezultatul îmbinării registrului regional cu cel
popular și cu cel arhaic, Creangă folosind „vorbe de duh” din popor pe care le
introduce prin „vorba ceea”: „La plăcinte, înainte,/ La război, înapoi”,
„Dă-mi, doamne, ce n-am avut,/Să mă mir ce m-a găsit”, „Poftim, pungă, la
masă,/ Dacă ți-ai adus de-acasă...”.
Creangă a abordat stilul narativ oral cu
mijloacele creației, dându-ne o variantă personală a stilului oral în scris,
ceea ce constituie principala sursă a oralității – jovialitatea. Captarea
cititorului (resimțit ca un auditoriu) ca partener de dialog are la bază
plăcerea de a povesti care implică adresarea directă în vederea atragerii
cititorului într-o „discuție” imaginară: „Dar ia să vedem, ce se mai petrece la
masă, după ducerea lui Harap-Alb?”.
Caracteristici ale stilului oral popular
sunt: frevența dialogului și monologului, a interjecțiilor, a formelor
exclamative și a onomatopeelor, apoi deasa repetiție în diferitele ei forme:
„teleap, teleap”. Creangă folosește interjecțiile, exclamațiile și onomatopeele
cu o frecvență apropiată de cea a scriitorilor populari care recurg mult mai
des la aceste forme de exprimare afectivă și plastică. Opera lui Creangă e
originală prin sensibilitate, prin ton, prin turnura stilului: „Metafora
umorului lui Creangă se construiește prin urmare în spațiul dintre hârtia pe
care scrie și modulația orală cu care își insoțește scrisul. ” (Vladimir
Streinu)
Acțiunea basmului se desfășoară linear și
este redată de în mod cronologic, pe baza episoadelor narative, iar
evenimentele sunt probele inițiatice parcurse de către protagonist. Se respectă
modelul structural stereotip, dar basmul are o structură a subiectului mult mai
amplă, Creangă suprasolicitând motivul celor trei probe.
Parcurgerea drumului maturizării de către
erou presupune un lanț de acțiuni convenționale care corspund cu momentele
subiectului, încadrându-se în tiparul narativ specific basmului, dar cu note de
originalitate pe alocuri. Starea inițială (de echilibru) prezintă un crai cu
trei feciori și, la celălalt capăt al lumii, pe fratele său, Verde-Împărat,
care avea doar trei fete. Elementul perturbator (intriga) este reprezentat de
scrisoarea lui Verde-Împărat care dorește ca unul dintre nepoții fratelui său
să îl urmeze la tron, valorificându-se astfel motivul împăratului fără
succcesor la tron. Din acest moment începe derularea evenimentelor, a
întâmplărilor – trecerea probelor la care este supus eroul (desfășurarea
acțiunii).
Protagonistul învață mai întâi lecția milosteniei
(întâlnirea cu Sfânta Duminică), cât și diferența dintre aparență și esență.
Prima etapă a drumului o constituie pădurea – labirint în interiorul căreia
fiul de crai se întâlnește de trei ori cu Spânul care, la a treia încercare,
devine sluga personajului principal, îl supune prin vicleșug pe crai, acesta
din urmă făcând un jurământ în fața Spânului. Este momentul în care fiul de
crai este botezat, primind numele de Harap-Alb. Acesta este supus la trei probe
inițiatice: să aducă sălățile din Grădina Ursului, apoi pielea cu pietre scumpe
a cerbului fermecat și, în final, chiar pe fata Împăratului Roș. Pentru a trece
de ultima încercare, Harap-Alb se întovărășește cu cinci apariții bizare:
Gerilă, Setilă, Flămânzilă, Ochilă și Păsări-Lăți-Lungilă. Punctul culminant
este reprezentat de divulgarea secretului lui Harap-Alb de către fata
Împăratului Roș și anume relevarea adevăratei sale identități. Harap-Alb este
ucis de Spân, dar renaște, fiind stropit cu apă moartă și apă vie și are loc
acțiunea reparatorie prin uciderea Spânului de către calul năzdrăvan. Opera se
încheie cu restabilirea echilibrului și răsplătirea eroului: Harap-Alb devine
împărat și se însoară cu fata Împăratului Roș.
Se evidențiază particularități specifice,
note ale originalității printre care umanizarea fantasticului prin alăturarea
dintre real și fabulos care „se întretaie continuu, fără a da impresia unei
însoțiri hidoase” (Paul Cornea). S-a spus că „uriași” sunt zugrăviți, în
fantasticitatea lor, cu același realism ca și țăranii din Humulești („o dihanie
de om”, „altă drăcărie și mai mare: o namilă de om”, „o arătare de om”, „o
schimonositură de om”), fiindcă simbolul lor acoperă intuiții ale naturii
umane, caractere și adevăruri morale, sau forțe ale naturii însăși: frigul,
setea, foamea (Gerilă, Setilă, Flămânzilă), categoriile sensibilității noatre,
timpul și spațiul (Ochilă și Păsări-Lăți-Lungilă). De asemenea, se întrevede
infidelitatea față de modelul popular atât la nivel tematic, cât și din punct
de vederea al construcției personajelor. Astfel, tema confruntării Binelui cu
Răul este subordonată unei teme centrale, și anume împlinirea destinului. Ion
Creangă tratează ideea ciclicității experienței umane, deoarece crăișorul
parcurge același traseu inițiatic ca tatăl său.
Din perspectiva construcției personajelor,
Harap-Alb nu aparține fabulosului dat fiind faptul că nu are puteri
supranaturale. Acesta este o ființă complexă, cu defecte și calități, un
personaj dinamic, rotund, personaj care nu mai întrupează modelul de frumusețe
fizică și morală specific basmului popular. De asemenea, numele său
(Harap=slugă) îl singularizează ca tip uman, detașându-l de numele generic de
„Făt-Frumos” din basmul popular. Harap-Alb, în raport cu Făt-Frumos, este un
antierou, astfel încât călătoria întreprinsă de el nu are scopul de a-i valida
calitățile excepționale, ci de a-și îndeplini destinul, parcurgând un drum
inițiatic menit a-l determina să descopere lumea, dar mai ales să se descopere.
Eroul pornește pe un traseu inițiatic în ipostaza unui tânăr naiv și timid care
la sfârșit devine apt pentru condiția de împărat și soț, evidențiindu-se
caracterul de bildungsroman al basmului lui Ion Creangă.
La nivel compozițional, tiparul narativ
este susținut de formule consacrate care constituie granițe ale universului
miraculos. Incipitul în Povestea lui
Harap-Alb este reprezentat de formula inițială „Amu cică era odată într-o
țară un craiu” al cărei rol este de a realiza legătura dintre planul realității
și cel al fabulosului, orientându-se spre crearea imaginii unei lumi
verosimile. Impresia realității este una din caracteristicile definitorii ale
stilului individual al lui Creangă. Contrar formulei convenționale „A fost
odată ca niciodată...” în cadrul căruia se folosește perfectul compus pentru a
sugera timpul mitic, ideal, suspendând cronologia („in illo tempore”), în
formula inițială a textului lui Creangă se observă distincția dintre timpul
povestirii (adverbul de timp „amu”) și timpul evenimentelor, cel povestit
(imperfectul „era” și adverbul de timp „odată”). Prezența structurii „cică”
subliniază faptul că naratorul nu își asumă veridicitatea întâmplărilor, iar
lipsa comparației „ca niciodată”, specifică formulei convenționale, și
proiectarea evenimentelor „într-o țară” pun în evidență încă de la început
caracterul realist al textului. Se fixează astfel un cronotop fabulos, o
oglindire în mit a unei lumi parțial reale, plauzibile.
Formulele mediane „se cam duc la
împărăție, Dumnezeu să ne ție, că cuvântul din poveste, înainte mult mai este”,
„și merge, și merge” au rolul de a menține vie atenția cititorului, fac
legătura dintre episoadele narative și ajută la întrepătrunderea planurilor
real-fabulos.
Formula finală „Și a ținut veselia ani
întregi, și acum mai ține încă, cine se duce acolo bea și mănâncă. Iar pe la
noi, cine are bani bea și mănâncă, iară cine nu, se uită și rabdă.” are rolul
de a-l smulge pe cititor din universul fabulosului și de a-l readuce în
realitatea cotidiană. În cadrul formulei de sfârșit se evidențiază caracterul
de sărbătoare al basmului, ca rezultat al triumfului Binelui, urmat de
restabilirea echilibrului și recompensarea eroului. Se remarcă încă o dată
caracterul realist al textului prin notația „Iar pe la noi, cine are bani bea
și mănâncă, iară cine nu, se uită și rabdă.”, subliniind reflecții ale
inechității sociale prin distincțiile dintre bogați și săraci din realitatea
imediată.
Deși pornește de la tiparul narativ
folcloric, Creangă se îndepărtează fundamental de el prin modalitățile
specifice de expresie și modificările de la nivelul compoziției, a personajelor
și chiar a semnificațiilor. „Creangă fixează o dată pentru totdeauna textul,
făcând imposibilă o altă ediție improvizată.” (G. Călinescu)
Cu alte cuvinte, Povestea lui Harap-Alb, prin expresia litereară atât de
particulară, nu ar putea fi repovestită și nu ar putea circula în alte
variante, ca în folclor. Toate aceste particularități îi conferă operei
caracterul de basm cult.
Comentarii
Trimiteți un comentariu